Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-08, 23:42   #11
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Linda_N skrev:
Jag tycker det här bevisar hur konservativ skolan är. Det gäller inte bara hantverksämnen, det gäller även t ex idrott. Höga betyg till den som hoppar högst, springer fortast osv. Hur kom jag in på det? Jo, användbarheten i det man lär sig. De som behöver idrott mest i skolan är väl de som inte rör på sig i vanliga fall, alltså bör man satsa på mer okonventionella motionsformer som kan locka de som inte är så atletiska. Likaså med hantverk, betyget bör sättas på viljan att lära sig något nytt och skolan bör försöka locka till sig de oinvigda. Locka tonårsgrabbarna med att virka såna där "sverre-mössor" (eller vad de kallades) som var så poppis, eller snygga brallor eller vad som helst.
Ja, i idrotten kanske man borde få betyg efter hur mycket man försöker istället, å andra sidan är det ju kunskapsnivån/kompetensen som brukar bedömmas. Generellt är det väl sportfånarna som får bäst betyg, inte helt oväntat kanske =P

Fast det är ju rätt bra i idrotten att man får göra så många olika saker iaf, och där frågar ju tom läraren då o då vad man vill göra? Personligen föredrog jag ju dock skeppsbrott, redskap, försöka göra volter på trapets eller vad det heter men det fixade jag ju aldrig osv framför innebandy o fotboll. Men det var nog mest för att jag aldrig har gillat lagsporter för att tiden i skolan inte alls kändes som "ett lag", för att jag alltid blev vald sist osv. Dessutom blev/var/är jag rädd för bollen så att säga.

Vad sverremössor vet jag inte, men ja, helt klart, man blir ju så mycket mer intresserad om det är något man vill göra och tycker att man har användning utav.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat