Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-07, 13:54   #1
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Könsroller i fallet textilarbete/sömnad.

Det hela började med att jag ville ha tag på ett mönster för killar och kollade runt lite i två butiker. Båda butikerna hade flertalet mönsterpärmar men gemensamt hade de alla att majoriteten av mönster var för kvinnor och barn, en del av dem hade inga mönster på herrkläder överhuvudtaget.
För att bara kvinnor syr och kvinnor bara syr åt sig själva eller sina barn?


När jag sedan letade efter mönster igår skippade jag att söka på symönster och sökte istället på "sy killar" på google och fann nedanstående blog:
http://sandberg.blogg.se/07030609593...yr_kjolar.html
Där berättas det om några killar som hade valt syslöjd i skolan men som senare bytte till träslöjd istället eftersom de tvingades att sy handväskor och kjolar för att lärarinnan tyckte att det var kul att se killar sy ovanstående plagg...
Vad är meningen med det? Hur kul är det att sy/skapa något man aldrig kommer att använda? Varför skulle man anstränga sig och göra sitt bästa på någonting som är helt värdelöst för en själv? Varför kunde de inte få sy saker de kunde använda istället? Kunde inte kärringen (ursäkta ordvalet) ha hjälpt dem med att få fram ett mönster för säg en axelväska eller ett par byxor istället? Hade de lärt sig mycket mindre om sömnad då?


Lite senare råkade jag se att Husqvarna verkade ha en kurs för herrar, intressant tyckte jag och laddade ner följande PDF-fil med information om kurserna:
http://www.tygaffarn.se/hq_kursblad_h2006.pdf
Så vad innehåller då deras prova-på-kurs för killar?
"Lappa och laga, sy en enkel gardin, fixa båtkapellet m.m."

Visst, det första kanske är användbart, och även det andra, men hur svårt kan det vara? Klarar man inte nästan av det utan att gå någon kurs överhuvudtaget? Och vadå fixa båtkapellet, är det bara sådant killar kan tänkas vara intresserade av? Idiotförklarade från början =P

Dessutom klarar man säkert av ovanstående oavsett vilken kurs man väljer att gå, det behöver ju inte nödvändigtvis vara en kurs för killar för att lära sig hur man lappar ett par byxor, men om man går på någon av de ordinarie kurserna kanske man får lära sig något lite mer avancerat, och om det är en grundläggande kurs så får man väl eventuellt hjälp med det mest grundläggande om man inte redan klarar av det också? Jag hade då mycket heller gått en kurs i klädsömnad för herrkläder än en som lär ut hur man lagar båtkapellet


(Det berättades även om en träslöjdslärare någonstans som hade sågat ut träleksaker åt tjejerna som de sedan fick måla istället för ordinarie projekt som killarna fick göra. Visst om det var vad tjejerna ville göra så är det ju en sak, men om det var vad han trodde att de ville göra och ansåg att de klarade av så är det ju fel.. fel fel fel =P)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat