Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-02, 08:18   #55
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
ElisabethS skrev:
Mirja!
Du behöver inte köpa mitt resonemang alls. Har man ingen kunskap i ämnet så spelar det ingen roll vilka fakta som presenteras. Svårare än så är det inte.

Klorin tillhör ett av de mest väldokumenterade av alla kemisk-tekniska artiklar. Klorin tillhör inte kategorin "osäkert". Eftersom det inte finns någon osäkerhet så faller även försiktighetsprincipen.
Elisabeth! Det där är faktiskt inte sant, Klorins effekter i avloppsvatten är långt ifrån utrett. Jag förstår faktiskt inte hur du kan stå fast vid att Klorin är fullkomligt ofarligt att använda och att det bara är att köra i maskinen, som du uppmanade till?

Nåväl, jag tänkte föreslå att Morrflickan kan fråga en professor i kemiskmiljövetenskap som jag känner till då jag vet att hon just nu läser en kurs för honom. Så kan vi höra vad han har för åsikt om hushållsanvändningen av Klorin?

Skall man se det ur ett lite större perspektiv kan vi också tillägga att förutom hypoklorits öde i avloppsvatten är omdiskuterat, dessutom bidrar till kvicksilverutsläpp vid tillverkningen.

Själv är jag mycket skeptisk till användning av bakteriedödande kemikalier i hushållet öht, men det är av andra orsaker än miljömässig påverkan. Jag är ju visserligen bara 33 år gammal men har ändå lyckats leva hela mitt liv utan att behöva använda något direkt desinfektionsmedel i mitt hushållsarbete. Jag kan öht inte förstå varför Klorin skulle vara så nödvändigt att använda att man skulle stå ut med någon miljöbelastning öht.

Men det är väl bara min outbildade åsikt?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat