Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-06, 17:06   #9
Mira Mira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 5
Ang. Fornby fhsk

Jag har gått på Fornby folkhögskola. Det var väl en bra utbildning om man vill arbeta mycket på egen hand , självständigt. Lärarna är inte alltid där, då de har andra ämnen också.
Jag rekommenderar inte den utbildningen/skolan till dem som redan har lite grundkunskaper - för den här utbildningen är verkligen en GRUNDUTBILDNING.
Man får börja med att sy bokstavslappar för att testa på eller för att visa att man kan sy raksöm, sick-sack och andra dekorsömmar. Sedan syr man en mycket enkel necessär och kanske en tygväska. Man kommer inte riktigt igång med sömnaden förrän långt in på terminen, tyckte jag. Man får iaf sy en grundkjol, grundskjorta och en grundbyxa under året. Det var väl allt? Ja, lite grand detaljsömnad också, blixtlås och så...
I övrigt har man lika mycket vävning som sömnad och så gör man andra saker också, så som tex växtfärgning, broderar och gör Do Redo.
Man lär sig inte mönsterkonstruktion, så vill man söka till högre modedesignstudier tex sen måste man läsa detta nån annanstans innan man är behörig!!
Jag personligen hade önskat ett högre tempo, att man hade fått göra mer och lära sig mer.... Visst kan man driva sig själv att göra mer än vad som krävs men det är inte alltid så kul eller lätt att få det gjort... lätt att man bara "goes with the flo" och inte får ut så mycket som man velat... ;o)
Men visst, det är min åsikt och efter vad jag personligen hade velat få ut utav året (så mycket som möjligt). :o)
Ifall det är en passande utbildning beror juh på ens förkunskaper och vad man vill ha ut utav utbildningen.
De flesta som gick i min klass hade inga som helst mål att söka vidare efter året, utan gjorde det som en kul grej - och alltså passade nog utbildningen egentligen bättre för dem än för mig som sökte vidare.
Visserligen kom jag in på utbildningen jag sökte till, baserat på arbetsprover som jag egenhändigt hade sytt utanför skoltid (kavaj tex som inte ingår i Fornbys läroplan) men under året på den nya utbildningen kände jag sedan att jag inte alls hade fått med mig tillräckligt med sömnad i bagaget från Fornby så att säga... men visst, det gick juh...
Långdraget - men det var iaf lite vad jag tycker om Fornby. Avgör själva om det är något för Er, ni som sökt dit. :o)
Mira är inte uppkopplad   Svara med citat