Visa ett inlägg
Gammal 2004-09-23, 14:30   #35
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Hejsan Gunilla!

När du syr ihop lapparna till block och blocken till täcket behöver man inte fästa tråden eftersom trådarna ändå blir fäst när man syr över dem. Det innebär att om du tex syr ihop två lappar kan du göra det till samtliga block samtidigt. Du börjar med att sy på start lappen sen fortsätter du att sy utan att ta upp pressafoten på med första lapparet när du är klar med matar du på med andra lapparet sedan tredje osv utan att lyfta pressafoten när du är klar med samtliga lappar matar du in och syr startlappen och stannar när du sedan strykt och gjort klart dina lapparna för nästa moment så är det bara att sy på utan att lyfta pressafoten. Detta gör att du effektiviserar arbetet och blir klar med många block samtidigt.

Har sett detta arbete på en amerikansk instruktionsvideo jag köpt. Det förenklar jätte mycket. Men du kan använda dig av tyglappen i början och slutet även om du syr ett block i taget eftersom du då slipper lyfta pressafoten och bara kan mata in det du vill sy hela tiden. När man starat att sy så klarar ju symaskien att sy en liten bit utan något tyg. Jätte smidigt tycker jag.

Svårt att förklara, fråga igen om jag är oklar.
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat