Visa ett inlägg
Gammal 2016-02-07, 10:49   #5
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 35
Hej
Jag jobbar som klänningsskräddare i en butik som säljer brudklänningar och ser dagligen liknande detaljer. Jag tror inte att det är organza utan en finmaskig tyll i dem genomskinliga delarna. Organza är mer använt till kjolar och draperingar och brukar vara ganska glansig jämfört men tyll. Jag har även sytt isdansdräkter och balettdräkter och det är helt olika material och känsla i dem tygerna jämfört med brudklänningar.

Det är inte en superstretchig tyll men inte helt stel heller. Det finns många varianter så det behövs en som ger lagom med stretch men ändå hålla formen bra nog för sitta tajt på kroppen men också hålla för utsmyckning av pärlor o paljetter och kunna sy på spets utan att det blir fula dragningar.
Ränderna med paljetter o pärlor kan nog vara först broderade/sydda på en tunn remsa tyll eller liknande och sedan fastsydda för hand på själva livet. Har man bara lösa pärlor så kan man såklart sy direkt på livet men det blir bättre stadga om dem sitter på ett band.

Det är ofta dubbla lager med tyll för bättre stadga. Undre lagret eller båda kan vara hudfärgade för en mer transparent look. Pärlor sitter då bara i övre lagret och undre blir som foder.

Är man inte van att sy i såna här material är de viktigt att först provsy mycket och öva. Det kan vara svårt att göra om ifall det inte blir bra från början. Jag provsyr alltid nya material eller detaljer jag är osäker på.
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat