Visa ett inlägg
Gammal 2013-12-15, 19:56   #14
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej Madeleine!

roligt att kunna inspirera

valet för mej stod mellan en janome mb4 och en Brother 655

för det fösta så är jag sådan som broderar för mitt eget nöjes skull när tid och ork finns. jag säljer inte mina alster, jag broderar för rehabilitering inte för att tjäna pengar, det är jag för sjuk för
så där kändes det lite häftligt med en investering som Brothern ändå medför. det var ett tugnt vägande skäl

ett annat var att jag i 6 haft en janome mc 11000 en maskin jag förstod programvaran väl till och gillade mycket av hanteringen med, vilket gjorde att jag återigen drogs mot janomen.

att investera en massa pengar är alltid lite tungt, o jag funderar lite på i vems korg vill jag lägga mina pengar. och då jag i flera år vänt mej till min handlare så kändes det som ett tryggt o bra val att återigen handla av dem. på hemma plan dessutom.

jag hade bestämt mej att gå upp från hobby maskin till en mer avancerad maskin, dels för att förkorta brodyr tiden så jag orkade mer annat i livet.
men jag ville oxå ha en maskin som underlättar mer för min slitna kropp. ska jag vara ärlig sliter det på mej vid alla i o urträdningar av tråd, det gör ont. det gör oxå ont att vränga plagg hit o dit för att få in dem i brodyr ytan på de flesta maskiner, vilket gjort att jag valt bort viss brodyrer på plagg jag ändå velat ha.

så summan av kardemumman blev, en maskin som kan broderaa enligt cylinder metoden, som minimerar färgbuten o som är lite starkare än vanliga hemma maskiner. den fick inte reuinera mej, och jag var noga med vem jag betalade till.

jag valde således Janome MB4. plus ja jag är enormt glad i min maskin, den är nästan för bra för att vara sann. men det stora minuset var ju ramarna. i mitt tycke emotarbetar ramarna maskinens bästa egenskap i flera fall. man får med en löjlig liten ram som tja man kanske kan använda för o laga hål på plagg eller bäbisbrodyre tex. min är inte ens upppackad ur plasten, sedan är der 12*11 ramen. jo den är användbar till mycket o den går ju ner i en byxben tex, men då blir ju brodyren max 11 cm hög. sedan har vi en mycket användbar ram för mej som ofta gör stora tavlor, eller en kul tröjrygg, den är dock lite oekonomisk vid tex brodyr av min hästs namn på en jacka, då det går åt en massa backing för att skriva en full text som bara slängs efter. den går ju heller inte ner i ett par byxben.

men redan innan jag sa ja till att köpa min janome var jag i kontakt med durkee, tyvärr fick jag då reda på att om jag köpte deras ramar var jug tvungen att bygga om maskinens ramfästen o då passar inte standard ramarna längre, vilket dilemma.

men som det Troll jag är så gav jag mej inte utan bollade en massa mail o ideer med durkees uppfinnare o han tyckte ju att såklart kan vi göra en egen ny linje av mb4 ramar Hurra, så började väntan på produktionen, o när mina 3 ramar kom från fabrikens dörr åkte de direkt ner i en låda på väg till sverige..
dessa ramar är inte större än originalramen, de har en annan utformning som gör att jag kan brodera på andra ledder och därmed gör min maskin ännu mer användbar.

att ramarna är stabilare, djupare o låses med en annan typ av skruv är bara rena vinster för mej. att dessa 3 ramar inkl skatt, tull postens avg o frakt gick på 2000 tyckte jag var en fantastisk deal..

jag har bara bra att säga om min maskin nu när den är utrustad efter mina behov o önskemål. idag glömde jag helt av mej, jag broderade en mössa i fleece o blev väl tillfälligt förvirrad , glömde spänna tyget, glömde backing och glömde solvy, o brodarade typ 70000 stygn, inte ett stygn är fel, alla konturer är exakta. o jag kan knappt förstå hur det kommer sig, för mössan satt baske mej knappt fast i ramen, inte en tråd har gått av, mössan ser kalas ut!

för mej är MB4 ett väldigt bra val, kanske inte för alla andra men för mej så tycker jag att jag fått väldigt mycket maskin för mina pengar! jag känner att jag har haft råd med den, jag grämmer mej inte över att den var dyr, jag har bara roligt med den, och då är en maskin prisvärd i mina ögon!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat