Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-11, 11:16   #2
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
När arbetet mäter X cm sticka ribbstickning enligt nedanstående instruktion. Samtidigt avmaskas 2 m i var sida för ärmhål.
  • Ribbstickning: Varv 1: *1rm, 1am. Upprepa från * v ut. Varv 2: am

Precis som du skriver ska du avmaska 2 m först, sedan stickar du 1rm 1am upprepat varvet ut. Vid nästa varv maskar du av 2 m och stickar am varvet ut.

Sen fortsätter det såhär:
Vid X cm sätts de mittersta X maskorna på en tråd för nacken och var sida stickas för sig.

Sticka fram till den första av de mittersta maskorna. Sedan för du över X antal maskor på en tråd. Sedan brukar jag låta resten av maskorna sitta kvar, men vänder på arbetet och stickar klart den axel jag redan har börjat på. När den är klar så fortsätter jag (med en ny tråd då) med de återstående maskorna till axel nummer 2.

Sen kommer ett jätteförvirrande stycke i instruktionen som hänger ihop med det förra:
Maska av 3 maskor för nacken = X maskor kvar för axel som avmaskas när arbetet mäter X cm. Sticka den andra sidan lika men åt motsatt håll.

Detta gör du alltså per axel, först för den ena: Du maskar av 3 m på "nacksidan" alltså in mot halsen. För axel nummer 1 kan man maska av 3 m direkt när man vänt arbetet (Jag ser inget om att du ska vänta i instruktionerna).

Hoppas det blev lite klarare
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat