Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-11, 14:37   #5
tomera tomera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 2
Hej, tack för alla svar!

Jag tänkte börja med ett lite enklare mönster och kanske sticka några bitar med räta och aviga maskor bara för att få något grepp om hur jag ska sticka mer jämt. Indian cross stitch i sig är inte så avancerat att sticka (har testat några gånger och fått ta upp allt dock), men det är just att jag inte får det jämt som är problemet. Har testat med mindre stickor, men det hjälper ju inte jämnheten. Men jag får testa att sticka mer helt enkelt.

Det var en till sak som jag stötte på på youtube. Jag stickar ju aviga maskor som jag lärde mig i grundskolan, dvs. lägger tråden över pekfingret på vänster hand, sätter in höger sticka i maskan, virar runt tråden och drar. Men på de amerikanska klippen jag har tittat på så gör de helt annorlunda. De håller i båda stickorna (i kors) med vänster hand och sedan virar de tråden med högra handen runt höger sticka och sedan drar ut den. Jag testade även den tekniken, tänkte att jag skulle få hårdare maskor då, men det känns hemskt omständigt. Här är en video på vad jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=x4kSztvq-vI

Och det är rätt många så gör så. Undrar bara om någon känner till den tekniken och vad ni tycker om den?
tomera är inte uppkopplad   Svara med citat