Visa ett inlägg
Gammal 2004-08-23, 08:53   #26
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Lite förslag

Hej!

Om vi tar knappnålarna först - jag brukar använda ett klisterspray som heter 505. Då behöver du inga nålar (eller bara någon enstaka). Det finns stor och liten sprayburk. Den stora brukar kosta ca 140 kr. Den burken är värd varenda krona. Underlättar ihopsättandet av lagren otroligt. Klistret håller länge så du är inte under någon tidspress. Upp till ett år, vet jag säkert. Det finns nog webshoppar som säljer om du letar.

Quiltning får man faktiskt göra som man vill. En klassiker när det gäller blockhus är att åtminstone quilta runt mittrutan. Att sy i diket (in the ditch) är både lätt och svårt. Lätt för att du har något att styra efter, svårt för att sömmen vill vingla och du måste sy igenom sömsmånen.

Kanten runt om kan man lösa på olika sätt. Man kan visst vändsy ett lapptäcke. Eller göra som du har sett och använda baksidestyget eller så kan man göra ett kantband (som så smart heter lukkekant på norska, tror jag) och sy på. Jag föredrar det senaste. Jag skär 6 cm breda remsor som jag syr ihop till en jättelång remsa som räcker runtom och sedan pressar aviga mot aviga. Jag lägger remsans traskanter mot quiltens traskanter på framsidan. Jag har alltså kantbandets vikning pekandes in mot quiltens mitt. Jag syr med raksöm fast kantbandet. Viker sedan runt bandet till baksidan och syr fast hela härligheten för hand. På det viset får du ett snyggt kantband på båda sidor och traskanterna är dolda inuti. Hoppas att du förstår - annars fråga igen.

Här en amerikansk hemsida som har en del videosnuttar om hur man ska lösa olika saker.

http://tinyurl.com/5beus

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat