Ämne: Hundhalsband
Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-07, 20:19   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag har haft en pudel med mycket päls. Jag sydde ett halsband som visade sig vara väldigt bra. Pälsen blev aldrig sliten.
Köp en tunn kedja med ringar i bägge ändarna (finns på djuraffären -det som kallas strypkedja). Kedjan ska vara precis så lång att den passar runt hundens hals+ lite till. Den ska inte sitta åt. Skaffa tunt och smidigt skinn och klä kedjan med det. Jag tror att jag rullade två lager skinn runt kedjan och sydde för hand... men du ser ju själv vad som blir bra.- ett eller två lager beror ju på hur tunt skinn du får tag i. Kedjan blir en aning kortare på kuppen (fråga mig inte varför). Det är därför du ska köpa en lite längre kedja. Gör en flik som du viker om ändarna genom ringarna.
Halsbandet sätter du runt vovvens hals genom att dela på pälsen med fingrarna och lägga det i benan du gjort. Fäst ihop det med kopplets karbinhake. Det ska alltså inte sitta i en sån dum strypögla som dras åt kring halsen om hunden drar. (Förutom att stryphalsband inte är varelsevänliga så förstörs pälsen.) Halsbandet ska vara på enbart när koppel ska användas. Annars ska hunden vara utan. Vidare ska du inte acceptera att hunden drar - otrevligt och skadligt främst för hunden... och det sliter på pälsen. Något att öva på. .. inte så lätt med en valp som är ett småbarn och springer hit och dit. Använd aldrig rullkoppel. Dels pga risken att hunden springer och det blir ett ryck och pga att hunden aldrig vet hur långt den får och inte får gå och pga att hunden vänjer sig vid att det drar i halsen och då lär sig att gå och dra och pga att det får halsbandet att snurras och skava kring halsen. (Vilken fantastiskt lång mening jag fick till! Ha ett måttligt långt vanligt koppel alltså.
Det finns sk. stryphalsband i läder att köpa som man kan använda på samma sätt... men de är så klumpiga och stela att jag inte tror att någon vovve kan trivas i dem.
Lycka till! Grattis till tillökningen!

Senast redigerad av dreamcatcher den 2012-11-07 klockan 20:54.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat