Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-18, 17:46   #24
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ulindh skrev: Visa inlägg
Precis som du skriver så passar inte alla modeller alla och då får man modifiera och ändra. Även om man syr sina egna byxor så får man ändra mönstret så att det då passar. Det just det som diskuterats i den här tråden.

Bara för att man är medlem på Sysidan innebär inte det att man har tid att sy alla plagg själv och ändringssömnad är ju då ett utmärkt sätt att få kläder att passa.
Fast nej, först kommer det bara en massa uttömmande inlägg om byxor som inte passar. Någon berättar om sin väninnas problem och någon tipsar om en jeansbutik på nätet. Allt som var irrelevant ska väl modereras bort, ne c'est pas?

Ironi och svartsynthet å sidan kan jag rekommendera cabreras bok om damskrädderi för passform och ändringssömnad på bl.a. byxor. David Coffins bok om byxor innehåller konstruktionsdetaljer in absurdum och lite om mönsterjustering. De två böckerna och en med massa mönster "drafts" (kan ej nån bra översättning) har hjälpt mig en massa när jag sytt byxor. Mönsterkonstruktion hjälper en också att förstå ändringar, vad som funkar och inte. Således en bra övning även om man inte tänker gå all out lena ph.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat