Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-14, 07:17   #20
arwid arwid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 12
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Körde förbi Singerbutiken som även säljer Bernina.
I fönstret hade han bl a en begagnad Bernina 1080,
Pfaff m fl. Köpte själv min första maskin en beg
Singer från 40-50-talet (-79) som går än. Har varit
bra i de kontakter som jag har haft med honom.
Singer Co Symaskins AB,0920-123 32. Som med alla säljare
måste man vara tydlig och säga att man bara är intresserad
av en begagnad maskin.

Du kan även kolla med Husqvarna Sy,0920-189 22.
Det var till singerbutiken jag var in och tittade och han var väl ok men han var nog mest sugen på att kränga en ny maskin även fast jag uttryckligen sa att jag inte lär använda den till något mer än att fålla upp jeans och laga sådana mer än någon gång om året.

Ska gå till husqvarna-butiken idag eller senare i veckan och se vad de har att erbjuda tror ändå en bättre begagnad maskin som är genomgången skulle duga för mig och om jag skulle finna det kul och vill utveckla det vidare till ett intresse får man väl köpa en ny maskin med mer funktioner.

Tror faktiskt man får igen merparten av pengarna om man säljer en nyservad maskin på tradera, såg att en husqvarna 2000 som ej var servad gick för ca 1200 kr igår eller om det var under helgen. Så lägger man 1000-1500 kr på en begagnad genomgången maskin så borde man inte förlora så mycket på det om man säljer den för att köpa någon ny maskin.

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
En genomgången äldre husqvarna med utbytt kam håller ca 30 år till (så länge man inte misshandlar den), så det går bra det att köpa en sådan. De har fördelen och är ganska ensamma om att ha dubbla växlar. Inte bara hastighet utan även styrkan i motorn som påverkas. Bra va?

Själv är jag inte jättemycket kompis med de maskinerna (jag råkade ha sönder en så jag är lite tveksam men förmodligen var det just att just den maskinen jag försökt på var gammal och precis på gränsen o bli sprucken) men det finns folk som älskar dem.

Det jag gillar med dem är att de har ganska många olika fina sömmar om man köper alla stygn"proppar". Utöver det här med motorväxel alltså.
Och att några av dem är snygga. Knallorange symaskin, så 70-tal.
Jag är öppen för fler förslag på maskiner för ska man tro vad folk skriver här och vad säljaren jag pratade med igår sa så var inte husqvarna 2000 en särskilt bra maskin med tanke på dess ålder och risk för att gå sönder.

Jag inser att det inte är så enkelt att välja maskin som jag trodde utan det är förmodligen som med verktyg en smärre djungel att ta sig igenom.

Dock lär jag inte köpa någon maskin som är datoriserad med tanke på att dess moder-/styrkort förr eller senare går sönder och då kan det bli svårt att få den utbytt, likaså att få tag på mjukvara om det behövs om x antal år så en mekanisk maskin är vad jag ska rikta in mig på.
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat