Jag sydde i ett tyg som var en mockaimitation. Skinnliknande, gled dåligt och var mycket tätt. Fransade inte och var mycket elastiskt. På overlocken fungerade det men på raksömsmaskinen blev det ingen bindning undertill. Jag provade med lite andra nålar och då fungerade det. Min teori är att tyget inte förs fram rätt av matningen och att elasticiteten också påverkar så att undertråden aldrig fångar upp den ögla som övertråden ska lämna efter sig på sin väg upp igen. Nu är det lite konstigt att jag då kan få en söm genom att byta nål. Ingen ändring av trådspänning. Pressarfotstrycket ändrade jag för att få tyget att glida fram bättre, men det räckte inte med det. Kan ha varit så att en grövre nål gjorde ett så stort hål att tråden inte trycktes mot nålen och följde med upp igen? Tunnare stretchnål fungerade också. Kanske för att hålet blev så litet att tråden klämdes fast i hålet så öglan blev kvar för griparen att binda i. Det går inte att sitta därunder nålplåten och titta så man kan bara spekulera. Här är en principskiss över vad man skulle ha sett om man kunde se det underifrån. Så mitt förslag är att prova med lite olika nålar, pressarfotstryck och kanske även ändrad trådspänning. Konstskinn är plastbelagd väv och skinnålen är vass för att skära sig ner i hårt läder så den behöver inte vara det rätta valet, skinnålen.
|