Ämne: Sy korsetter
Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-01, 07:03   #21
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Grunden i Jennie Rhodins inlägg, att det är bättre att välja ett stadigt tyg än ett tunt och sladdrigt, är förstås helt riktigt, men jag måste få göra några invändningar.

Jacquard är bara en teknik för att få fram ett vävt mönster i tyget, och säger ingenting om hur kraftigt tyget är, utan bara om vilken typ av vävstol/-maskin det är vävt med. Allt från tunna, sladdriga halvgenomskinliga tyger till kraftiga möbeltyger kan vara jacquardvävda.

Och på samma sätt kan man inte säga att siden är för tunt, eftersom det finns så många olika sidenkvaliteter. Jag har sytt korsetter i en väldigt stadig duchess som består till 100% av silke, vilket fungerar alldeles utmärkt (bild finns i mitt hittills enda album).

Vidare tycker jag att en korsett, för bästa passform, förtjänar en helt egen toile, där man gör kanaler för skenor och slår i öljetter precis som på den riktiga korsetten (planschetten kan i toilen ersättar av några rader krinolinstål). Det beror förstås på hur mycket "negativ rörelsevidd" man har i midjan, men har man som jag alltid -minst- 10 centimeters reduktion är det praktiskt taget omöjligt att prova av en korsettoile om den inte har skenor och kan snöras åt successivt.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat