Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-05, 09:01   #7
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Jag håller med om att det är dumt att undervärdera det arbete man lägger ner, men man kan ändå inte blunda för det faktum att handarbete idag ses som en hobby snarare än ett arbete, eftersom det ju finns så många lågprisalternativ. Istället för att köpa hemstickade vantar för 500 kr paret kan man ju köpa ett par för en tiondel av priset på H&M, och hålla sig lika varm om händerna. De som har förstånd att uppskatta värdet av det nedlagda arbetet är ju oftast andra som själva handarbetar och vet vilken möda som ligger bakom, och de stickar ju förmodligen redan sina egna vantar...

Själv tycker jag att jag får det bästa värdet från mina stickade alster när jag uttnyttjar dem till byteshandel. För ett par vantar kan jag få ett tennarmband som en kompis har gjort, eller några burkar torkade trattkantareller (som jag som aldrig lyckas hitta en enda svamp verkligen uppskattar!).

Jag förstår att man inte vill rea ut sin tid. Å andra sidan ser jag hellre att det jag producerat kommer till användning, än att det blir liggandes i en låda i flera år. Det är en svår balansgång.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat