Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-10, 13:43   #6
Ekblom Ekblom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 25
Citat:
Rut-Uno skrev: Visa inlägg
Är i begrepp att starta en ateljéverksamhet och sälja mina alster. Nu funderar jag över symaskiner och hoppas på tips från er!

Jag behöver en raksömsmaskin som även gör snygga knapphål. Den ska vara BÄSTA möjliga och inte gå av för hackor!! Jag ska främst sy i hyfsat tunna material som skjortpopliner, men även i denim och kraftigare ull. Jag vill även enkelt sy rynk- och veck, knappar, applikationer, lappteknik.

Som Overlock har jag idag en Husqvarna VIKING - Huskylock 936, som jag köpte för länge sen, men knappt använt. Tänkte börja med den, trots att jag tycker att den är lite långsam och plastig. Finns instruktionsfilm på VHS, vilket jag inte kan ta del av. Någon som har motsvarande som datafil? Om jag vill byta O-lock till något kraftigare och kanske snabbare så undrar jag om tips och tänkvärdheter?

Vad är de sk quiltmaskinernas styrkor respektive svagheter?

TUSEN TACK på förhand från en helt ny medlem!
Hej!
Jag är också i startgroparna för en egen ateljé. Har skaffat en lokal som jag får tillgång till 1 september.
De flesta skolor jag har gått har haft industrisymaskiner så det är dem jag är präglad på...
Jag har därför köpt in en raksöm, en overlock och en coverstitch i industrivarianten. Enda nackdelen är de kräver trefas-vägguttag. Annars är de helt suveräna, speciellt overlocken! Jag har dock en hushållsmaskin som jag använder till just knapphålen. Min är en Pfaff, men jag vet att Bernina-maskiner gör fina knapphål också.
Vet inget om quiltmaskiner dock.

Hoppas du skriver vad du väljer. Skulle vara kul att följa dig

/Sofia
Ekblom är inte uppkopplad   Svara med citat