Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-13, 11:39   #1
niclas niclas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 7
Angry Övertrådspänning med kraftig tråd på Janome Easy Jeans

Hej!
Hoppas på hjälp från någon med lite mer erfarenhet kring följande problem:

Jag ska sy dynor i konstskin och använder en extrastark tråd (Gutermann extrastark 100% polyester) på min nya Janome Easy Jeans.

Jag får dock då problem med trådspänningen som det verkar. Sömmen på avigsidan blir inte rak och snygg utan lite lutande stygn. Jag ser även övertråden på undersidan. Jag har nu höjt min övertrådsspänning till max (9) och har fortfarande problemet. Se bigogad bild nedan för resultatet på avigsidan.

Har även provat att justera undertrådspänningen men inte heller det hjälper.

Byter jag till "vanlig" tunnare sytråd får jag i samma material en fin söm med trådspänningen på 5.

Provade även att manuellt hålla emot övertråden för att höja trådspänningen och jag får då önskat resultat.

Är det fel på maskinen som inte kan uppnå tillräcklig trådspänning eller är tråden hela problemet. Ska väl gå att sy med extrastark tråd....

EDIT: Testade nu att enbart testa med vanlig sytråd på undertråden och då blir det bra med trådspänningen på ca 5. Nu vill jag ju inte ha olika trådar, men det kanske är en viktig pusselbit i problemsökningen! SLUT EDIT

Nål jag använder just nu är Super stretch 90. Hade dock samma problem när jag sydde i kapelltyg med jeansnål 100 med samma tråd. Jag kör med lång stygnlängd (4) då jag inte vill perforera konstskinnet.

Provat att justera övertrådspänning, undertråspänning, pressarfotstryck o oändliga(?) kombinationer.

Hemskt tacksam för all hjälp!!

//Niclas

Namn:  stygn.jpg
Visningar: 7063
Storlek:  92.4 KB

Senast redigerad av niclas den 2010-05-13 klockan 12:01. Anledning: Nya fakta...
niclas är inte uppkopplad   Svara med citat