Ämne: Sy i stretch?
Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-08, 18:26   #3
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Problemet med att sy med vanlig nål i stretchiga tyger är att nålen kan slå hål på tyget. Tyvärr märks det inte alltid förrän efter att man tvättat plagget några gånger och det är riktigt trist - jag har varit med om det Ge inte upp försöken med den trubbiga nålen, det borde gå att få till och du får säkert tips här av någon som förstår varför dina stygn blir så konstiga.
Berätta gärna vilken maskin du har - det kan ju finnas någon som har exakt samma och har råd att komma med.

Mina tips är att använda en "liten" sicksack-söm när du syr. Prova på en tygbit och välj ganska kort stygnbredd och stygnlängd. Prova också att sy ihop två lager tyg med denna söm. När du har liten längd och bredd på stygnen så märks det nästan inte från rätan att det är en sicksacksöm du sytt ihop med. På så sätt undviker du att tråden går av när sömmen töjs.

Det brukar också finnas sömmar som är tänkta för tyger med stretch i - kolla i bruksanvisningen för maskinen. Själv har jag dock tyckt att sicksacksöm fungerar bäst men det kan ju variera från maskin till maskin.

Min erfarenhet (jag har en bernina 1030) är att jag är lite begränsad när det gäller vilken typ av stretchiga tyger jag kan sy i med min vanliga maskin. Interlock brukar fungera bra, för den är ofta ganska fast. Velour är också relativt lätt att sy i.
Jersey är betydligt kinkigare och andra riktigt tunna tyger. Man får helt enkelt tänka sig lite för när man väljer tyg.

Om du planerar att sy mycket är det definitivt värt att skaffa en enkel overlockmaskin. Den behöver inte kosta så mycket men underlättar enormt just när det gäller mjuka stretchtyger. Å andra sidan ska man ju känna att man har plats för den och råd med den och användning av den . Man kommer ju ganska långt med en vanlig maskin också.

Hälsningar från Anette

PS: Jag har provat två olika nålar för stretchtyg. Dels ball-point-nål, som är lite trubbig och sedan jerseynål. Den senare tycker jag har fungerat bäst. Titta vad det är du har, det står på asken.

Senast redigerad av Memmel den 2010-04-08 klockan 18:29. Anledning: Kom på en sak till...
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat