Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-18, 14:19   #40
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Jag har börjat sy kläder för baby och förskolebarn för försäljning. Än så länge är det på hobbynivå och blir kanske inte heller mer. Men inte är jag beredd att sätta priser efter den nivå som HM,Lindex mfl har! Min kvalitet får ligga i bra tyger, design och sömnadsarbete, inte i låga priser.

Jag skriver i regel upp effektiv arbetstid för varje plagg - krånglar det till sig och jag måste sprätta drar jag bort den tiden. Vid det här laget vet jag ganska väl hur lång tid olika typer av plagg normalt tar.Finesser som fickor, volanger osv ökar på tiden ganska mycket och jag försöker hålla mig till lättsydda modeller. Ändå har jag så här i början fått lägga min timpeng på en lägre nivå än vad jag egentligen tycker är rimligt. Nu ligger mina priser på ungefär samma nivå som många andras. Hittills har ingen klagat över mina priser utan snällt betalat, så det är kanske läge att höja lite.

Dockkläder slog jag snabbt ur hågen, De tar nästan lika lång tid som babyplaggen, men jag tror inte de skulle gå att sälja på samma prisnivå.

Tygkostnaden blir åtminstone för de mindre storlekarna en ganska liten del av priset.Det kanske rent av lönar sig bättre att satsa på dyrare, mer attraktiva tyger än att jaga fyndpriser?
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat