Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-07, 09:37   #21
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Skulle det inte gå att samköra allas idéer? Alltså ett 1800-talssällskap (eller kanske 1700-1899?) där Jane Austen-fans har en egen "del", så att säga? Och vi som vill syssla med lite senare mode, eller kanske 1700-tal, samt allt annat som hör till förutom modet, kan göra det? Tar vi med 1700-talet så kan vi ju ha aktiviteter som bjuder in t.ex. Gustafs Skål och andra 1700-talssällskap, samt att de som vill fördjupa sig i t.ex. Jane Austens tidiga år kan göra det utan att hamna utanför ramen för föreningen. Samt att vi skulle kunna ha temaaktiviteter, som middagar, picnic, bal, sömnad, studiebesök, museibesök och annat med t.ex. 1700-talstema, Jane Austen-tema, Civil War-tema, turnyr-tema och så vidare.

Dels så skulle det innebära att vi slipper starta flera föreningar och dels så behövs inte lika mycket folk i uppstarten. (Man måste ju ha en styrelse för att bilda en förening och alla som har svarat här kanske inte vill sitta med i en sån?) Bara en tanke, för att underlätta så att inte några med djupt rotat intresse för någon del i perioden ramlar mellan stolarna när vi väl kommer till skott och startar nåt.

Om jag utgår från mig själv så är jag inte 100% förtjust i tidigt 1800-tal just NU, men skulle absolut kunna tänka mig att läsa på mer om den perioden om det t.ex. var picnic eller bal eller nåt annat med 1810-talstema, som exempel. Jag tror att vi som har lite skilda intressen från samma period kan lära av varandra och på den vägen få nya intressen. Jag har ju inget emot Jane Austen, men jag har inte läst alla hennes böcker och modet från den perioden är inte så inspirerande, tycker JAG. (Återigen, just nu! Lär jag mig mer så kanske jag ändrar mig...) Samtidigt så är jag barnsligt förtjust i 1700-talet och har alltid velat sy såna kläder men har ingen anledning att ta på mig dem. Det känns jobbigt, för mig som redan är ordförande i 2 föreningar, att gå med i ytterligare 2-3 föreningar för att kunna tillfredsställa mitt intresse för 1700- och 1800-tal. Därför skulle en förening där båda århundradena behandlas vara av större intresse för mig.

En sån förening skulle ju absolut kunna ha en Jane Austen-grupp som träffas och jobbar med såna saker, precis som det skulle kunna finnas (potentiellt) en turnyr-grupp, en Civil War-grupp, en 1700-talsgrupp och så vidare. Jag är med i SCA (som behandlar perioden 600-1600) och där finns ju grupper inom grupperna så att säga, som bara pysslar med vikingatid, renässans eller t.ex. medeltida stridskonst, sång & dans, bågskytte och så vidare. Så varför inte en liknande förening för 1700- och 1800-talen?

Jag bara spånar här...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat