Ämne: Ångstation
Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-22, 19:13   #23
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Nu har jag varit på järnhandeln och kollat upp vad som finns!

Alla hade 5 bars tryck vid ångan och 150-200 ml/min.

Fairnet har "skräddar"järn, dvs bara hål i framkanten och för övrigt platt och skarpa kanter för just skrädderi och korkhandtag. Nackdelen med den verkar vara att man måste stänga av värmen när man fyller på vatten...

Tefal hade väldigt många gropar med hål på undersidan men annars störst vattentank 1.8 l, och man kan ställa den på "högkant" på bordet. Groparna med hål har jag råkat ut för ibland på känsliga tyger att de vill synas efter press... inte så bra!

Bosch hade oxå "skräddar"järn. Hela 2.4 m slang mellan station och järn och 8dl tank förutom det som är under kokning/förångning och man kan fylla på hela tiden utan problem... Man kan lägga plattan, som man ställer järnet på, var man vill, dvs på strykbordet om man inte använder den lilla strykbrädan. Använder man nu strykbräda hade även den en specialfunktion som gör att tyg "sugs fast" och inte glider iväg när man pressar. (Vissa tyger vill ju det.)
Dessutom följde det med en massa tillbehör så man kan ånga/fräscha upp kläder så som man gör i butiker, ångpistol mm, vad nu det kan vara?

Philips med vattentank var absolut billigast men inte i närheten av de andras kapacitet. Men har man bara lite tvätt och inte behöver pressa så noga och mycket är det en bra "hushållsmaskin" tror jag.

För min del blir det nog en Bosch när jag tjänat ihop tillräckligt och troligen hoppar jag över brädan. OM jag åker till syfestivalen hoppas jag att de har specialpris om de har den med!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat