Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-07, 18:40   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
www.cheapfabrics.co.uk Det bästa stället jag hittat hittills. Har mängder med sorters siden i mängder av färgen och dessutom billigt. Jag betalade drygt 100 kronor metern för sidentaft.

Ett siden som inte är oerhört glesvävt utan "normalt" är väldigt starkt. Jag sydde min balklänning i den och trots att den nedre snörningen på min korsett råkade gå upp klara klänningen med sin snörning framtill att hålla in ändå, utan att ens vara i närheten av att gå sönder.

Är det fina trådar kan det dock vara bra att sicksacka kanterna, annars kan de lätt repa upp sig. Jag försökte först med taggig sax, men, det räckte inte. Textillim låter dock mest kladdigt, jobbigt och onödigt. Så mycket behöver du inte.

En helt vanlig nål och helt vanlig tråd fungerar utmärkt. Jag har både sytt 4 gånger på samma ställe och sprättat med diverse sorters nålar och inget har varit något problem. Däremot så verkar det som om nålarna halkar igenom tyget istället för att göra hål, och det blir inga hål kvar eller så när jag har sprättat.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat