Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-24, 23:01   #20
BettieVonFraucht BettieVonFraucht är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
vida: nej jag förstår precis! det är ju inte alltid lätt att förstå varandra, varken för mig eller kunden. eller så kanske man tror att man förstår varandra, men egentligen har två helt olika bilder av vad slutresultatet ska bli. särskilt när man syr en stil man själv gillar väldigt mycket så kan det ju bli att man tar saker för givna, eller omedvetet ändrar något för att man själv tycker om det. och när kunden inte har någon som helst syvana (och man själv är så van att man inte tänker efter) så kanske de inte riktigt förstår hur det kommer bli. det är ju därför det är så viktigt att man försöker vara så tydlig som möjligt.. har funderat lite på hur man kan lösa det. en eventuell lösning skulle vara att efter man snackat igenom vad kunden ska ha, skriva ner en punktlista över vad man kommit överrens om ska sys, och skicka till kunden. då kan båda parter peka på listan ifall något känns fel i efterhand.

fast vidden man får ut med en prinsess-skärning är ändå mer som en halvcirkelkjol, dessutom måste vidden "få plats" att breda ut sig, alltså det blir inte lika omedelbar vidd som den modell jag syr. hm, svårt att förklara. oavsett, de klänningar jag syr har midjesöm, det kommer man inte undan som kund .
BettieVonFraucht är inte uppkopplad   Svara med citat