Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-09, 15:13   #21
fannibu fannibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 26
christel: Självklart lever inte alla djur i spiltor. Under sommarhalvåret så bor de flesta nötkreatur utomhus. Även om man köper nötkött som ätit bra svensk mat och lever bra så bidrar ändå produktionen av nötkött med ca 18% av växthusgaserna om vi ska gå in på det. Detta för att när kor fiser så bildas metangas vilket i sin tur bidrar mer per kilo till växthuseffekten än koldioxid. Om du nu tror på växthuseffekten vilket jag vet att en del inte gör.

Delfintua: Det är ganska omständigt att vara vegan. Det krävs mycket mer planering för att få i sig allt, svårt att resa eftersom att det finns få veganska rätter på restauranger. Ibland kan man göra om rätter men ofta går inte det då ost och grädde brukar vara en stor del av maten. Min far är dessutom väldigt mycket emot all form av vegetarianism och veganism så jag har riskerat lite av vår relation på grund av detta. Ni tycker säkert att det låter riktigt befängt att göra något sådant men jag skulle verkligen må dåligt av att äta annat än veganskt.

Jag äter också mycket rotgrönsaker. Precis som Sotis så använder jag gurka, tomat och sådana grönsaker som smakhöjare, inte som någon källa till näring.

Ett favoritrecept som finns i de flesta kokböcker.
Potatis och purjolökssoppa! Jättegott!
Spenatsoppa är också en favorit (drick ett glas juice till eftersom att C-vitamin gör att du lättare tar upp järnet!).
Gjorde nyss också en mumsig soppa med röda linser och spenat som var grym! Behöver jag nämna att jag tycker mycket om soppor?
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat