Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-28, 23:23   #4
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Andra typer av knäppning kan vara knepigt, i och med hurpass mycket stress det är i plagget, ibland kan man hitta väldigt stora hyskor/hakar färdiga på band, som liksom är nitade fast, sådana håller, vet att en del använder en grov dragkedja, skulle inte använda det personligen till en korsett som ska hålla in ordentligt, dock.
Det går fint att helt enkelt skippa planshetten och använda några riktigt styva skenor mitt fram istället. Det blir lite knepigare att få på och av korsetten, men å andra sidan blir det ganska rent och snyggt i fram.
Man kan ju alltid sätta en snörning i både fram och bak, annars.

Hur man gör med lager och vlieselin/etc är ganska personligt. Jag tycker att två lager räcker utmärkt om man har ett _bra_ fodertyg och ett yttertyg som inte är toktunnt och ömtåligt. Andra envisas med att alltid ha tre lager. Det beror till viss del på hur man syr ihop allt också, syr man fodret löst och yttertyget är ömtåligt kan det ju vara skönt att dublera det med något.
Jag skulle säga att det beror lite på hur ambitiös du vill vara. Det viktigaste, tycker jag, är att hitta ett riktigt bra fodertyg, coutil med fördel.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat