Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-28, 22:10   #7
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
100% bomull kan man alltid tvätta i 60 grader eller mer, men är den färgad så kan det vara så att färgen kan anfärga eller missfärga om den utsätts för högre temperatur. Därmed också märkningen med 40 grader från leverantören.

Så fort det är ett syntetmaterial blandat i bomull så väljer producenterna att sänka tvättgraden till 40 grader, då ex lycran blir förstörd av höga temperaturer. En gång kanske går, men om och om igen tar snart ut sin rätt.

Underkläder, sängkläder etc har jag fått lära mig både från mormor och mamma att tvätta i minst 60 grader för att bakterier ska dö, (vilket även mina studier har bekräftat). De gör dem inte i 40 grader, tyvärr, även om jag vill vara en miljövän. Men med tanken att jag befinner mig i sängen minst 8 timmar per dygn med svett och kvalster odyl och lika så med underkläder så vill jag få bort det som går.

Frågan kring tvättråd togs upp på Plus för ett antal år sedan, i samband med min textilutbildning och det skapade även diskussion i materialläran. Det visade sig att Disel-jeans rekommenderade att tvätta jeansen i 30 grader. De är av 100% bomull! Anledningen till märkningen var att konsumenter hade hört av sig och klagat på anfärgning, missfärgning, krympning dyl och det var saker som leverantören inte ville stå för utan " fegmärker" istället för att vara på säkra sidan.


När det gäller barn- och underkläder vill man ofta kunna tvätta och veta att det blir riktigt rent. Med tanke på all den kemikaliska process som textilfibern till slutprodukt går igenom krävs MINST 10 tvättar för att få ur överskottet. Då har plagget tappat form, lyster och ser allmänt tråkigt ut. Sant är att vi tvättar sönder kläderna idag, handtvätt/blötläggning, vädring eller en sjal i halsen kan spara ett par tvättar på den nya jackan och få dem att se fräscha ut längre.

Tips till er som tvättar vittvätt med tvättmedel för vittvätt, framför allt om det är lite syntet i plaggen. Har ni någon gång upplevt att plagget börjar bli lite grådassigt efter ett tag? Trots att ni tycker att det borde bli bländande vitt... Det är så att tvättmedlet bleker bort den vita färgen på syntettrådarna, vilka är lite gråa i sin natur. Så använd istället tvättmedel för colörtvätt, då behåller de sin färg, den vita färgen alltså och ser fräsha ut längre.

Lycka till med tvätten!
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat