Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Grrr igen! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23056)

Maribu 2010-11-29 19:44

Grrr igen!
 
Hur många måttband klipper ni av om året???

chery 2010-11-29 19:48

Hur lyckas du med det?Jag har ärligt talat aldrig klippt av något. Det enda måttband som gått sönder var ett som min "hjälpsamma" kanin lyckades dela på för en tid sen.

Sotis 2010-11-29 20:17

Ett av mina måttband följde med tyget genom overlocken och bidde till två... Annars har jag inte gjort sönder något.
Men fast jag har ett flertal som jag fått på köpet med olika grejor, ligger det lik förbaskat ofta inte ett enda där jag tror att jag lagt dem... <suck>

MiaL 2010-11-29 20:47

Inget måttband (ännu)
Jag brukar istället "äta upp" mina pfiffikusar. Jag stoppar dom tydligen i munnen när jag inte mäter...och helt plötsligt så är centimetermarkeringen loss.

/Mia

MELLANDELEN 2010-11-30 00:00

Sorry Maribu, jag har inte heller "lyckats"med att klippa sönder något måttband.
Det kan ju bli en bra julklapp att önska sej, antingen ett nytt måttband eller ett presentkort i en tygaffär så kan du köpa själv när du har "lyckats" nästa gång.;)

Delfintua 2010-11-30 08:59

Du får investera i ett måttband av stål ;)

dreamcatcher 2010-11-30 09:44

Stålmåttband? Jo! Det är garanterat roligare att köpa nya saxar än måttband ;) - det finns ju så många fina att välja på!

leningrad 2010-11-30 10:13

Inga! Mitt IKEA-måttband är över 20 år gammalt.
Däremot körde skruvdragen genom tumstocken på jobbet så den gick av för några månader sedan.

Gumpan58 2010-11-30 11:52

Jag har heller aldrig lyckas klippa av ett måttband.
I huvudsak använder jag numera rullmåttband som är
2,0 m långa och som även rullar ihop sig när jag
trycker på en knapp. Kanske något även för dig?

ichigo 2010-11-30 12:32

Har inte lyckat med det någon gång.

Däremot gör jag av med många rullknivsblad.. För ofta råkar jag köra över nål eller liknande och den får nagg och då blir det hopplöst. Dyrt är det också! :mad:

Jag klipper alltså ut mönsterdelar som jag nålat mot tyget så därför. :) (och nej det går inte med tyngder pga att det är pyttesmå dockmönsterdelar på typ 1 cm ibland ;))

leningrad 2010-11-30 12:35

(jag stavar som en kryka idag - skyllär på infleunsan)

chery 2010-11-30 12:37

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 147075)
Har inte lyckat med det någon gång.

Däremot gör jag av med många rullknivsblad.. För ofta råkar jag köra över nål eller liknande och den får nagg och då blir det hopplöst. Dyrt är det också! :mad:

Jag klipper alltså ut mönsterdelar som jag nålat mot tyget så därför. :) (och nej det går inte med tyngder pga att det är pyttesmå dockmönsterdelar på typ 1 cm ibland ;))

Kan du inte prova med att spraya fast mönsterdelen med temporärt lim? Det har jag gjort ett par gånger när jag haft mönsterdelar som varit alldeles för små för att nåla fast.

dreamcatcher 2010-11-30 13:23

Temporärt spraylim? Vad är det för nå´t? (Det låter som något jag behöver)...och blir det inte lim i symaskinen?

chery 2010-11-30 13:34

Nejdå
(nu hamnar vi OT) Det är ett lim som försvinner efter ett tag. Det limmar alltså bara tillfälligt. Suveränt till alla typer av arbeten där man inte kan fästa på något annat sätt, och där det inte är tänkt att sitta ihop för alltid.

dreamcatcher 2010-11-30 13:41

Citat:

chery skrev: (Inlägg 147079)
Nejdå
(nu hamnar vi OT) Det är ett lim som försvinner efter ett tag. Det limmar alltså bara tillfälligt. Suveränt till alla typer av arbeten där man inte kan fästa på något annat sätt, och där det inte är tänkt att sitta ihop för alltid.

Jo, det var OT... sorry... men tack för tips. Ska leta rätt på detta och testa :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.