Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Hur sy dit känguruficka på interlocktyg?? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17552)

Nefertari 2009-04-08 06:38

Hur sy dit känguruficka på interlocktyg??
 
Nu tror jag att jag blir galen! Ska sy en känguruficka på en tunika i "kanintyget", men det blir fult hur jag än gör eller så vägrar coverpron att samarbeta då det blir så tjockt precis i början...

Så- nr 1 vad ska jag sy med för söm så det inte bubblar- elastiskt antar jag dvs coverpron: men den vill inte sy i början och slutet där muddväven är, där blir det väldigt tjockt och det gillar den inte..

Har redan sprättat tre olika försök så nu börjar jag bli lite desperat! Och jag avskyr att sprätta!

Vad tror ni om kedjesöm? Mitt sista hopp? Eller ska jag strunta i fickan? Men tunikan blir inte lika kul då...

Har sytt kängurufickor förr i (stretchig)sweatshirt och det gick bra...men icke nu?

Ska jag stabilisera undertyget med rivvlies t.ex.??

Delfintua 2009-04-08 08:13

Har du provat använda den där utjämningsgrejjen som är i plast. Den är tjock på ena sidan och tunnare på andra beroende på hur mycket tyg du har. Använd den bakom arbetet när du börjar och framför när du slutar. Prova!

Nefertari 2009-04-08 17:52

Vilken utjämningsgrej i plast? Någon som följer med maskinen??

Alvan 2009-04-08 19:28

Just till fickor så brukar man faktiskt kunna använda elastiskt raksöm (eller förstärktraksöm som det också kallas). Så om du inte får overlocken att funka kan du ju testa det. Smal sicksack är ju också ett alternativ.

Det Delfintua menar är en liten plastgrej som man placerar under pressarfoten så den hamnar i jämnnivå. (tror det finns bild i nåt inlägg som inte var allt för länge sedan) Den följer tydligen med till vissa maskiner, men inte alla. Jag har ingen sådan brukar istället använda baksidan på min pincett för att lägga under pressarfoten (se bara till att nålen inte träffar pincetten (ellar vad du nu använder))

Nefertari 2009-04-09 06:58

Har testat smal sicksack och vanlig raksöm ,men det bubblar sig jättefult. Den elastiska raksömmen är ju svår att sprätta- så brukar den bubbla sig??

OK. Plastgrejen lät ju smart, brukar själv ha en bit tyg vikt i lämplig tjocklek..Men det vill sig inte nu..

Bibbi 2009-04-09 07:28

Sy med vanliga maskinen (raksöm blir bäst tror jag) som Alvan föreslår.
Använd utjämnings bricka för att ha pressfoten rak
hela tiden då blir stygnen finast som Tua skrev.

Stryk också på Totally stable på baksidan där fickan
skall sitta det motverkar att tyget bubblar sig.
Sy fast ficka och dra bort Totally Stable.
Har du möljighet att minska pressarfotstrycket lite
så gör det. Är tyget töjigt så liksom pressarfoten
skjuter tyget framför sig. Det problemet minskar
när man sänker trycket. /Bibbi

monikaw 2009-04-09 07:30

Jag skulle testa på en provbit att fästa en bit med vliseofix (lr vad det nu heter) och sedan lätta på pressarfotstrycket och seden sy och se om det kunde fungera utan att det bubblar sig. Eller ha en bit mönsterpapper längst underst så att tyget inte töjer sig.

Bibbi 2009-04-09 07:32

Vi tänker lika Monika ;)
Fast inte vlisofix utan Totally stable heter det :)

Vlisofix använder du till applikationer. /Bibbi

monikaw 2009-04-09 08:58

:)
Såg först nu att våra inlägg var lite lika. Gissar att jag skrev lite långsamt då Nefertatis inlägg var där när jag började skriva mitt svar.

Jo jag använder ibland vlisofix även när jag fäster annat än applikationer, typ om jag ska fålla i ett tyg som gärna glider eller töjer. Jag har inget totaly stable hemma. Men kanske vore ide att skaffa hem lite.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.