Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ylleplagg "kliar" (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16219)

alvin001 2008-12-22 08:06

Ylleplagg "kliar"
 
Hej och godmorgon

Har stickat tröjor och halsdukar till mina barbarn. Problemet är att den ena killen klagar på att halsduken "kliar"
Finns det något jag kan göra.

God Jul på Er alla.

James Bond

Cessi 2008-12-22 08:18

Jag vet inte, men jag tror att ylle kliar mer på somliga killar än på annat folk. Såna killar som är väldigt petiga med hur saker känns mot kroppen.

Min son slutade jag sticka till när han inte ens stod ut med alpacka. Å andra sidan vägrar han lappar i kläderna och snoddar som hänger och slänger.
(Och äta gryta, där allt är sammanblandat.)


Anledningen att ylle kliar, generellt, är att det är för grova strån i ullen. Alpacka har på det hela taget tunnare strån, men välsorterad ull kan också vara utan de tjocka.

chery 2008-12-22 09:43

ull kliar på alla personer som är känsliga för ull, oavsett kön. Jag har varit känslig för ull i hela mitt liv. jag t.om känner direkt om ett plagg innehåller ull när jag tittar på kläder i en butik. har aldrig kunnat sticka med ullgarn för jag kan inte hålla i det utan att det kliar,än mindre ha det på mig.för min del gäller det även alpacka. Låt honom slippa att ha yllekläder och sticka i akryl till honom istället. Det värmer precis lika bra.

NinniDalarna 2008-12-22 13:02

Värt att testa i alla fall
 
Kan nu inte låta bli att dela med mej av ett gammalt husmorsknep jag fick av en sömmerska. Minns att jag fnissade åt det och inte trodde ett dugg på det, men har därefter också hört det av en jobbarkompis som är hyperkänslig för allt som inte är mjukt och skönt.

Man lägger helt enkelt stickiga ullplagg i frysen och efter ett par timmar sticks de inte längre. Har ingen aning om hur det funkar och har själv inte testat, men eftersom det inte kostar något är det värt att prova.

Om Du provar, hör av Dej och berätta!

virkvarns 2008-12-22 14:20

Hej
Ett annat tips är att tvätta med shampo och balsam, då blir det som en hinna över tråden och stråna lägger sej ner.

Lena i virkvarn

LillaMian 2008-12-22 15:07

Jag tillhör också dem som inte kan ha ull på mej.
Och jag är tjej ;)
Har inga tips tyvärr

NinniDalarna 2008-12-22 16:10

Jag googlade och minsann står det inte på Goerenjes hemsida under "Råd och tips i köket" att man kan lägga sitt ullplagg i frysen ett par timmar så slutar det klia och irritera.

Verkar ju otroligt enkelt och fiffigt - förutsatt att det funkar förståss :p

PrinsessanRosa 2009-03-07 21:46

Han kanske är allergisk och då är det ju dumt att plåga det lilla livet. Det finns ju massa andra härliga material man kan använda istället för ull.

ichigo 2009-03-07 23:15

Ja, det är nog bättre att börja använda andra material. Bomull är skön om man vill ha naturmaterial. Akryl ser ut som ull men håller bättre.

Ploppan 2009-03-08 12:20

Citat:

virkvarns skrev: (Inlägg 105583)
Hej
Ett annat tips är att tvätta med shampo och balsam, då blir det som en hinna över tråden och stråna lägger sej ner.

Lena i virkvarn

Jag funderade lite kring detta och undrar om man inte förstör ullens egenskaper då? Man ska ju inte använda sköljmedel heller.

Cessi 2009-03-09 11:50

Tvätta med schampo är en bra idé tänker jag. Det har jag gjort nån gång.

Fast numera tvättar jag håret enbart med balsam och trivs bättre med det, så det är kanske det jag ska rekommendera. (se www.lockig.se för vilka balsam som lämpar sig för detta.)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.