Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Snygga fållar (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=1300)

ankan 2005-03-15 07:34

Snygga fållar
 
Jag har fått uppdrag att sy sk panelgardiner till min dotter. Jag skall alltså klyva tyget på längden och fålla sidorna. Jag tycker att det är svårt att få fållarna släta och fina utan att det "går i vågor". Finns det något bra tips.

Sylena 2005-03-15 07:55

Glöm ej klippa bort stadkanten.

Frideborg 2005-03-15 07:59

jag brukar inte ha problem med detta men jag brukar klippa bort stadkanten och pressa fållen ordentligt. Det tar ju lite tid att pressa varje fåll två gången (vid varje vikning)men då brukar det bli snyggt tycker jag.
Hoppas att du får någon lösning på det för vågiga kanter är inte snyggt när man har panellängder
Tina

millsing 2005-03-15 08:03

Testa pressarfot
 
Hej!

Jag köpte en speciell pressarfot som viker in kanten under tiden man syr och den är jättebra! När man ska kanta gardiner, dukar, tygservetter m.m. så går det jättefort och man behöver inte pressa in kanten innan, vilket ju är jättepilligt. Man får öva lite så man kommer in i det men sedan går det som en dans.

Lycka till!

Mvh,

mia-maria 2005-03-15 08:48

Mitt tips gäller inte sömnad, Jag vill bara påpeka att det är helt klart värt att satsa på panelhållare och bottentyngder om man vill ha snyggt hängande panelgardiner!
De behöver inte vara dyra...

F ö instämmer jag med Camilla i att fållvikningsfötter är en bra uppfinning!

/Maria

ankan 2005-03-15 09:56

Tack
 
Jag skall försöka. Skall kolla igenom mina pressarfötter till min 30 år gamla Huskvarna, tror inte det finns någon, får fundera på om det är lönt att lägga pengar på en ny. Håller på att spara ihop till en bra Overlockmaskin.

Avslutat medlemskap 2005-03-15 10:04

Jag köpte till fållvikare till min gamla Hugin (25-30 år gammal nu) innan den gick vidare till dottern. Den kostade inte så ruskigt mycket. Runt en hundring har jag för mig. Den passar på min Husqvarna Juliet också (det är ju i princip samma maskin, lite lättare, lite tystare bara). Många Husqvarnafötter passar på såväl gammalt som nytt, faktiskt!

IrenePanik 2005-03-15 10:08

Kul, Ankan!
 
Och när du äntligen får din overlock blir sömmarna snyggare! Alltså i stället för zigzagen, menar jag.

Men självklart, bort med alla stadkanter!!! Dom krymper dessutom mer än övriga tyget, på något mysko sätt - sockmonstret i tvättmaskinen är lindrigt i jämförelse ;)

helen 2005-03-15 12:46

Irene Panik. Är det sockmonstret som tar strumpor??

Alvan 2005-03-15 14:30

Jag har en kompis som träffat sockmonstret, en ruskig prick tydligen. Hur är då stadkantsmostret??

IrenePanik 2005-03-15 15:07

Jo, sockmonstret härjar i tvättmaskiner och ev torktumlare. Den äter upp strumpor, men oftast bara en i varje par. Känner många drabbade, som går med omaka strumpor. Har hittills klarat mig bra själv :D

Avslutat medlemskap 2005-03-15 15:48

Man kan skydda sig lite mot sockmonstrets härjningar genom att se till att ha många likadana par!
Det där med stadkanten är lurigt!

Alvan 2005-03-15 16:01

Min kompis moster gömde allt bakom trumman, och en dag så skickade han ut en som tydligen inte ens han (eller är det en hon) gilla ;) :D

Ploppan 2005-03-15 16:26

Sockmonstret har också visat sig ha en hantlangare i form av en kärlekskrank hankatt som bär iväg med sockorna (ju smutsigare desto bättre) och har en tęte-ā-tęte på väl undanskymd plats.

Köpte panelupphängningssats hos Hemtex (det egna sortimentet) som var mycket billigare än mer 'kända' märken. Tror jag betalade 99:- för ett 2-pack inklusive tyngder. Det tog flera dagar att sy panelerna eftersom jag behövde 13 st (!) till mitt vardagsrum och jag pressade alla fållarna vid båda vikningarna. Är mycket nöjd och panelerna går inte i vågor. Kanske tack vare min Pfiffikus som var helt ovärderlig.

ankan 2005-03-15 16:53

Citat:

Kanske tack vare min Pfiffikus som var helt ovärderlig.
Och vad är en Pfiffikus??? Är det sockmonstret? Eller en pressarfot?

PS. Kan meddela att sockmonstret verkar trivas bäst i barnfamiljer. Har inte haft en saknad socka sedan barnen flyttade hemifrån.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.