Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Snedslå i trikå (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=11491)

Ann-Marie 2007-11-01 15:55

Snedslå i trikå
 
Är det någon som vet var man kan köpa snedslåremsor i trikå? Gärna on line eller om ni vet om Ohlssons har. Här finns bara i tyg.

Alvan 2007-11-01 16:41

Jag kan inte svaret på frågan men jag undrar en sak. Vad har man snedslå i trikå till?

ichigo 2007-11-01 17:23

Jag har bara sett band av trikå vikt som snedslå som man kan kanta trikåplagg med t.ex. trosor, men det är inte skuren på snedden så "snedslå" blir fel ord där. :)

Jag vet inte ens om snedskuren trikå finns eftersom trikå redan har elasticitet i sig självt, och inte behövs skäras på snedden?

Men jag kan ju ha fel. :)

jean1 2007-11-01 17:33

Jag tror att MG-tyger har. www.mg-tyger.se
Värt att kolla iaf!

Alvan 2007-11-01 19:22

Citat:

ichigo skrev:
Jag har bara sett band av trikå vikt som snedslå som man kan kanta trikåplagg med t.ex. trosor, men det är inte skuren på snedden så "snedslå" blir fel ord där. :)

Jag vet inte ens om snedskuren trikå finns eftersom trikå redan har elasticitet i sig självt, och inte behövs skäras på snedden?

Men jag kan ju ha fel. :)

Det är just att jag inte fattat vitsen med snedslå i trikå. Snedslå i bumull gör man ju för att få ett stumt tyg att bli mera följsamt och en aning "elastisk". Det behövs ju inte med trikån då den är det i sig självt. Så varför köper man snedslå i trikå, är det för att det är enklare att köpa färdiga remsor än att skära/klippa till själv?

Ann-Marie 2007-11-01 19:51

Latheten antar jag eller att tyget inte räcker :)
Jag använde det i ringningen på ett nattlinne i trikå en gång och det fungerade bättre med trikåsnedremsa än vanlig tygremsa, prövat med båda.Och så var det lite tunnare än tygremsa så det blev smidigare.
Tack för länken, ska kolla in den.

Quiltare 2007-11-01 20:49

Villken färg letar du efter??
Sybutiken Pastellen i Gävle har snedslå i trikå. Begränsade färger Vit, blå, röd ev. svart.
/Eva

Theresa 2007-11-02 07:35

snedslå
 
http://www.jonic-textil.se

Tror de har snedslå här, men vet inte om de är i trikå.

KlaramedK 2007-11-02 08:37

är det inte så att man kan med fördel använda snedslå i trikå om man tex syr bebiskläder i bomullstyger och vill ha extra mjuka kanter mot bebisens ömtåliga hud, och slippa sydda tjockare sömnsmånskanter....det är min plan i alla fall till nr 2!

jonic vet jag har snedslå i trikå!

annka40 2007-11-02 09:43

Måste lägga mig i debatten. Jag förmodar att du menar trikåband till kantning. MG-tyger har, där har jag köpt, är dock inte i bomull utan mer som en blank resår med en skåra i mitten som gör att resåren viker sig dubbelt och fungerar som en tradiotionell snedslå. Men det är av den typen du ser på konfektionsplagg.
Prövade härom kvällen för första gången att kanta ett trikå-tyg med detta och det blev urbra! Längtar till helgen så jag kan få ihop ett linne med denna kantning eller något annat. Använde mig av kedjesömmen på min Coverstich-maskin.

JohannaSoreke 2007-11-02 10:30

Jag sydde provkollektionen till Josefsson o ellos en gång för några år sedan o då klippte vi bara raka bitar i muddtyget och vek runt ringningen i halsen. Hade oxå en slåvikare i 2 o 4 cm. Kan ju bli lite tjockt men funkade till de plaggen!

Alvan 2007-11-02 10:40

Citat:

annka40 skrev:
...blank resår med en skåra i mitten som gör att resåren viker sig dubbelt och fungerar som en tradiotionell snedslå. Men det är av den typen du ser på konfektionsplagg...
Ja vikresår kan jag också rekomendera om man vill ha en smidig kantavslutning. Finns i flera färger både blanka och matta och med olika bredd. Ohlssons här i Sthlm brukar ha flera varianter, även prickiga.

Ann-Marie 2007-11-02 11:20

Det trikåband som jag använde till mitt gamla nattlinne var format som en snedslåremsa, om det var skuret på skrådden vet jag inte. Sen sydde jag ett nattlinne till och använde tyget att kanta med men det blev tjockare och inte lika smidigt som med remsan jag använde på det första nattlinnet.

Blankt resårband med skåra tror jag inte blir bra till halsringningen i det nattlinne jag ska sy nu, det är motveck både fram och bak och det är i trikå.
Jag vill inte att ringningen ska töjas.

Däremot ska jag kolla länkarna ni skickat och till Gävle är jag ju ibland så jag kan kolla på Pastellen.

Tack för all hjälp och förslag.

Alvan 2007-11-02 11:28

Citat:

Ann-Marie skrev:
...
Jag vill inte att ringningen ska töjas...

Fast resårbandet töjer ju inte, snarare tvärtom eftersom man sträcker det lätt när man syr fast det.
Däremot kan det bli svårt att få in allt tyg i en vikresår om det är en massa veck, fast det beror ju på vilken bredd du ev lyckas få tag i.

mia-maria 2007-11-02 11:38

Snedslå i trikå är skuren på snedden. Enda skillnaden är att det är ett mjukt stickat tyg istället för vävt.
Jag har använt det för att kanta bebiskläder med, och skulle aldrig drömma om att försöka klippa och mäta och vika och pressa egna band när det finns färdiga på metervara :)

Jag har köpt på Ohlssons.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.