Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Handarbetandets baksida... (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=7982)

avslutad081031 2007-02-10 18:01

Handarbetandets baksida...
 
Jag reser lite då och då i tjänsten och tänker ibland några sekunder att jag skall ta med mig en stickning för att fördriva tiden på flygplatser och i flygplan. Denna tanken tänker jag i ungefär två sekunder tills jag inser att det inte lär fungera med sticknålar, virknålar eller stoppnålar i handbagaget. Speciellt inte nu...

För nog är det väl så att inte ens en rundsticka eller minsta lilla bambusticka slinker igenom? (tror dock att man kan göra lika stor skada med en bläckpenna)

Bluecloud 2007-02-10 20:10

Du får börja slå frivoliteter :-) Arbetet får plats i jackfickan och en skyttel kan dom omöjligen stoppa i säkerhetskontrollen!

VivoPlena 2007-02-10 20:16

Precis vad jag tänkte, frivoliteter är smidigt när man reser.

MadWomanInBlack 2007-02-10 22:20

Makramé kanske vore något?

altikh 2007-02-10 22:41

Tänkte föreslå nålbindning - trevligt och inget som kan repa upp sig under resan. En nål i trä kan väl omöjligt tas för et vapen i alla fall :)
/Alice

avslutad081031 2007-02-11 08:39

Haha, vad många intressanta förslag ni har! Har tyvärr inte testat något av det ni föreslår men jag får väl ta en titt på vad det kan vara.

Synd bara att våra traditionella handarbeten skall vara så våldsamma. Ja, det återspeglar kanske bara hur vapenfixerade vi kvinnor är med våra stickor och våra nålar... ;)

Malin.J 2007-02-11 15:56

Precis efter 11 september fick man inte ha stickor med sig, men jag tror att det har ändrats så att det går bra igen. Men det är väl lättare att virka, jag tycker att det är så smalt på flygplan. //Malin

avslutad081031 2007-02-11 18:08

Jag vet inte, sedan nära-terror-upplevelsen i London i somras så har det varit väldigt kärvt vad man får ha med sig och inte. Numer måste jag nästan alltid röntga skorna t ex, detta pga den lilla metallplatta som brukar finnas i damskorna. Undras vad de tror att jag skall kunna gömma i mina nätta små skor. :D Mest synd tycker jag nog ändå om säkerhetskontrollanten som är den som måste känna igenom alla skor. :eek:

Nivån på kontrollerna är ju väldigt varierande beroende på flygplats. Jag tror det kan vara värt att ringa luftfartsverket och höra med dem. Men läser man beskriviningen på deras hemsida så ligger ju stickor och virknålar på gränsen. Men frågan är ju om man på tillbakavägen har lust att stå där och dividera med säkerhetsvakterna av olika nationalitet. ;)

Avslut0801 2007-02-12 10:52

Hahaha jag har funderat över samma sak. Jag skall flyga till New York i april och har redan börjat fundera på tidsfördriv på planet/flygplatsen. Samtidigt har jag börjat sy små tygblommor för hand framför TV:n på kvällarna. Detta hade ju varit perfekt, men jag kom på att man väl varken får ha en liten, liten sax eller synål med sig. Usch vad besviken jag blev.

Man kanske skulle åka båt dit i stället?!

majtjho 2007-02-12 18:04

Jag har flygit med stickor i bambu. Det gick kanon. Saxen fick dock vara hemma.

VivoPlena 2007-02-12 18:44

Hur kan man lösa sax-biten? Finns det saxar helt i t.ex. plast?

spotty 2007-02-12 18:45

Klosax för smådjur
 
Tillåts en klosax eller klotång för smådjur eller små hundar på flyget? Den går att klippa trådar med samtidigt som den saknar spetsar .
http://www.haromi.se/ har en del olika modeller om någon vill kika. Finns även på t ex Granngården och i vanliga zooaffärer.

En nagelklippare kanske går att använda istället för sax?

VivoPlena 2007-02-12 18:47

Man får inte ha nagelsax/klippare heller, tyvärr.

avsl0203 2007-02-13 06:20

1 bifogad(e) fil(er)
Denna trådskärare som bl a finns hos frivolitets-butiken Tatting-ting kan man efter vad jag förstått använda på flyg.

avslutad081031 2007-02-15 17:35

Ah, bra tips Monika!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.