Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Beror det på nålen? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23580)

annagrundberg 2011-01-31 21:16

Beror det på nålen?
 
Hej!

Jag syr mössor i trikå, interlock och jersey. Det blir hål i tyget där nålen/tråden går ner, jag tror att det blir av nålen. Kan det stämma, eller beror det på något annat?

Om det beror på nålen, vad ska jag då ha för nål? Ge gärna tips, märke, sort, återförsäljare.. Jag har en husqvarna huskylock s21.

Dahlia 2011-01-31 21:33

Syr Du i trikå bör Du använda strech-nål

Bibbis Textil har symaskinsnålar

Lillith 2011-02-05 09:10

Ja, det beror sannolikt på nålen.

Jag brukar använda schmetz nålar, deras nål för elastiskt tyg har gul markering. Symaskinsnålar kan du köpa i sybehörsaffärer och ibland i tygaffärer som säljer tillbehör också.

Om nålen inte är anpassad för stickade tyger kan spetsen skada trådarna i tyget så att det går maskor.
Det kan också hända att din nål är sliten eller uddstött eller att den är för tjock för materialet.

annamajny 2011-02-05 09:38

Jag var i sy-affär häromdagen och ville köpa stretchnålar till min overlock. Försäljaren menade att det inte behövs och om tyget går sönder så beror det på att nålen är trasig eller trubbig. Enligt henne skulle man alltså ha vass nål även för jersey i overlocken. Jag tycker det låter lite konstigt. Hur gör ni andra?

Sen kan jag tipsa om att köpa en handlupp med 10 gångers förstoring att ha bland sygrejorna. Det är ett toppenbra sätt att kolla så att nålarna är fräscha. Ibland är det så små skador att dom inte syns men dom kan ju ändå skada tygerna.

Bibbi 2011-02-05 14:02

Din försäljare har fel.
Det blir hål med vanlig (undantag finns) nål i trikå.
Ett trikåtyg är stickat, alltså små maskor som sitter i varann.
En vanlig vass nål går rakt ner i tyget. Träffar den då rakt i en maska skadar den maskan. Ett hål bildas direkt eller efter tvätt.
En stretchnål har rund spets träffar den på en maska glider den ner mellan maskorna utan att skada.

Blir lite trött på säljare som inte har kunskaper om material utan
bara om maskinen de säljer :(
Använd stretchnål i trikå!! / Bibbi

ichigo 2011-02-05 17:10

Bibbi sa det rätt.

Precis som hon sa så är försäljare oftast kunniga om maskinerna, men de vet inte så mycket om själva sömnaden.

Försäljaren kanske testade o tyckte det gick bra på provlappen, men han/hon har ju inte tvättat den och använt och ser att hålen blir stora med tiden...

annamajny 2011-02-05 19:20

Skönt då att sysidan finns så man kan få ta del av andras kunnande istället, tack så mycket! :)

Funkar det med vanliga schmetz tricotnålar i overlockmaskinen? (jag har en bernina 700D)

Bibbi 2011-02-05 20:37

Ja det gör det, har inte samma modell men har Bernina.

mvh Bibbi

annamajny 2011-02-06 10:59

Åh, vad bra. Tackar och bockar.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.