Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Overlock / Coverlock (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Varför sådan prisskillnad (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20707)

sotlugg 2010-02-23 16:14

Varför sådan prisskillnad
 
Jag har börjat undersöka priset på olika overlockmaskiner. Blir häpen när jag tittar på amerikanska ebay och den engelska sajten många här rekommenderar. Vad beror dessa enorma prisskillnader på? Någon som vet?

sextiosexan 2010-02-23 17:27

Kan tänka mig att efterfrågan har en del att göra med det, vi är inte så många invånare i Sverige.

koocachoo 2010-02-23 18:39

Så är det på det mesta på ebay...där har du även oxå större konkurans än vad du har enbart i lilla sverige. Liten konkurans = högre priser. Sen vet jag inte vad dom har för skatter i usa o england...det kan ju påverka det med.

FannyN 2010-02-23 18:50

Citat:

sotlugg skrev: (Inlägg 133606)
Jag har börjat undersöka priset på olika overlockmaskiner. Blir häpen när jag tittar på amerikanska ebay och den engelska sajten många här rekommenderar. Vad beror dessa enorma prisskillnader på? Någon som vet?

Ja vad vore livet utan ebay? Jag handlar massor där ofta betalar jag en fjärdedel av priset här hemma. Bäst är smyckessaker skor och väskor..sonen köper spel och datasaker och mannen köper verkligen ALLT på ebay. DEt finns de som lever på att köpa på ebay och sälja på tradera, de har inte ens saken utan har en egen budgivning på samma sak på gång på ebay när de får en intressent på tradera! Det råkade jag ut för flera gånger när jag fortfarande var i Traderaträsket.

sotlugg 2010-02-23 20:03

Ha ha. Traderaträsket var namnet! Där de vill att man ska sätta in på säljarnas bankkonto! Nästan ingen använder Paypal. Inte undra på att bedrägerierna ökar. Jag har också sett hur ebaysaker dyker upp på auktioner på Tradera. Bland annat medeltidskläder.
Det är nog sant att vi är ett litet land och därför blir priserna så mycket högre. Men kommer inte alla svenskar till slut att handla utomlands på nätet? Frågan är om Borg kommer att stoppa det genom tullar och skatt.

amelieo 2010-02-23 21:13

Kostnader
 
Hej, Om man handlar från USA, får man inte betala tullkostnader då?
//Amelie:)

freja71 2010-02-24 06:11

Hej.

Jo, man behöver egentligen betala moms (25%) och om man har otur -tullkostnad!
Har man tur slipper man bådadera :)

Mvh
Ann

koocachoo 2010-02-24 06:14

Jag har handlat mycket utomlands genom åren o det är bara en gång jag har fått betala tullavgift.

freja71 2010-02-24 07:25

Hej.

Mina paket har också ,nästan alltid, slinkit igenom tullen, men jag har tyvärr åkt på moms 2 ggr på dyra paket :(

Lottan 2010-02-24 08:14

Jag har också varit i tradera-träsket men hade hemskt gärna lärt mig mer om e-bay men varje gång jag är inne där så tycker jag det är himla rörigt och lite svårt att hajja vad man kommer att betala så det slutar alltid med att jag inte vågar buda, tyvärr.

sotlugg 2010-02-24 14:58

Ja, det kan vara tufft med första köpet. Men hänger man där så förstår man så småningom hur det fungerar. Har man gjort sitt första köp är man fast! Det roliga är att man kan köpa från hela världen speciellt på amerikanska ebay. Jag har köpt pärlor, siden, koraller, silver, batikkläder mm från landet där de görs eller hittas. På priserna syns det att man hoppar över flera led. Just nu har jag sett att det går att köpa tyger direkt från Thailand till bra priser. Jag har jagat siden till långbyxor så länge, men bara hittat tunna tyger. I Stockholm tar de över 500 kronor metern just för byxsiden. Så jag slår nog till med några yards där snart.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.