Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Tryckknapp med verktyg (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16807)

MELLANDELEN 2009-02-07 11:42

Tryckknapp med verktyg
 
Finns det någon som kan förklara för mej vilka delar som ska sitta ihop när man ska sätta dit tryckknappar med verktyg.
Jag har en massa men ingen förklaring. Typiskt!! Å`nu när jag precis har blivit bonusmormor och ska färdigställa byxfilten.

kladnypan 2009-02-07 16:41

vilka delar har du och vilken tång?

MELLANDELEN 2009-02-07 23:45

Åh, det blir svårt att förklara. Jag har två med "piggar" på och två med hål i.Eftersom jag har många har jag exprimenterat men jag får inte ihop så det passar. Någon tång har jag inte utan jag har använt verktyget som följer med när man köper tryckknapparna.

Berga 2009-02-08 10:12

Det låter som du saknar en av delarna. För att få ihop till en tryckknapp ska du ha två ringar med piggar på sedan en med hål i och en med en upphöjning på.Dessa fyra delar kan du sen få ihop till en fungerande tryckknapp.Lycka till!:)

kladnypan 2009-02-08 10:27

Precis som Berga skriver. Ska Du sy mycket rekommenderar jag att Du köper en tång hos Bibbis textil. Ursmidigt!

MELLANDELEN 2009-02-08 12:40

Tack för snabba svar.
Ja, det verkar smidigt att använda tång. Jag har läst lite här på sysidan och det är många som rekommenderar tång.
Får jag samtidigt fråga om de här tryckknapparna som när de är ditsatta så ser de ut som det är hål i tyget. Avänder man tång till de också.Som ni märker har jag inte använt tryckknappar så många gånger, men om jag ska sy babykläder så är det väl lika bra att jag får kläm på det.

kladnypan 2009-02-08 17:13

Hål?? Kan Du inte lägga ut en bild så man ser lite lättare?.

MELLANDELEN 2009-02-08 23:13

Oj, nu blev det visst fel.
Det är inte tyget det är hål i utan knappen.Det är en smidigare, inte så klumpig tryckknapp. De brukar sitta i babykläder.

kladnypan 2009-02-09 07:42

Ja då förstår jag. Precis, det är sådana knappar. Ja det är mycket lättare med tång på all sätt.

Alvan 2009-02-09 08:03

1 bifogad(e) fil(er)
Jag tror jag vet vilka du menar...

Det är tre delar i paketet och du börjar med att trycka fast den med piggar (nr 3) i tyget. Lägg den i verktyget med ett spår för ringen (vit på bilden). Ta del nr 1 och lägg ovan på och sedan den plastbit som har ett urtag för pluppen (svart på bilden). Banka med hammaren.

Andra änden gör du på samma sätt men nu använder du nr 3 och nr 2.

Var dock försiktig med denna typ av knapp, jag har förstört ett antal plagg där tryckknappen efter ett tag skurit hål i tyget :( Ordentlig förstärkning på baksidan är ett måste. Testa först och om det inte funkar så rekomendera jag dig att använda tryckknappar man syr fast istället.

Alvan 2009-02-09 08:35

På Pryms hemsida (http://www.prym-consumer.com/prym/pr...?nav=0H09004rx) kan man ladda ner pdf-filer med instruktioner. Du ska använda den som heter Press Fasteners 'Jersey'_D.pdf

AnnLindahl 2009-02-09 17:46

En sån tång ska jag skaffa mig.

WimsanMari 2009-02-09 18:02

Det finns band med tryckknappar på. Man syr fast själva bandet på plagget så sitter tryckknapparna på där. De som jag köpte för många "herrans" år sedan var i (nästan) mjukplast. De var små och passade utmärkt att sätta i grenen på riktigt små babyplagg.
Då för längesedan köpte jag dem hos AG:s textil, men vet inte om hon har sådana längre.
Annars tycker jag jättemycket om att använda tryckknapparna med ringdel ( som fanns på bilden ), men jag vet inte vad jag skulle ha gjort om jag inte hade haft tången. Den är guld värd.
Kanske att Bibbi kan skaffa fram sådant band med tryckknappar på. Vem vet, ska nog slå en pling till henne och fråga

Hoppas att det löser sig för dig / Mari

MELLANDELEN 2009-02-09 22:59

Tack för alla era svar. Nu har jag nog fått lite kläm på det hela.Jag ska definitivt köpa mej en tång.
Frågan är bara om jag ska välja en Whitecroft eller Prym.
Usch, vilken velmaja jag är.

perlemor 2009-02-10 10:01

När mina tvillingflickor var bebisar, sydde jag nästan alla deras kläder... det blev många overaller med tryckknappar i ryggen, och då använde jag mig av de som fanns med på bilden här. Bra beskrivning, förresten.;) ville bara säga att jag aldrig ägt en tång, utan har alltid använt de små "verktygen" och en vanlig hammare. Har fungerat utmärkt och hållt bra!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.