Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Pfaffs rullfållsfot (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17685)

Jimipe 2009-04-22 11:56

Pfaffs rullfållsfot
 
Jag upptäckte helt plötsligt att min maskin (Pfaff Select 1548) har en rullsömsfot, något jag har suttit och irriterat mig på att jag inte kunnat sy. :P Hur som helst, i min manual står det enbart hur man fållar med den, inte hur man syr själva rullsömmen/rullfållen med den... Finns det någon här som skulle kunna hjälpa mig? :)

Delfintua 2009-04-22 11:58

Nu har ju inte jag din maskin men puttar man inte bara in en liten bit fåll i pressarfoten och syr en smal sicksack.

Jimipe 2009-04-22 12:11

I så fall så är ju frågan vad man har själva foten till, för det ser rätt speciell ut. Bara en smal sicksack kan man ju få till hur som helst, och det är inte riktigt det som jag har fått höra är rullfåll. Eller är det så att den konstiga foten gör något med en smal sicksack som gör att det blir en rullfåll?

Delfintua 2009-04-22 12:13

Den konstiga foten gör en smal vikning som du syr över.

monikaw 2009-04-22 12:24

Jag har aldrig sytt sicksack på en rullfåll men det kan man säkert göra. Kanske kan den här videon vara till hjälp? Om det nu är en sådan fot du har och tänker på.
Det finns massor med tips här på Google.

Delfintua 2009-04-22 12:46

Sicksack eller raksöm är en smaksak. Med smal sicksack kan det bli en musselsöm och ganska dekorativ.

monikaw 2009-04-22 12:52

Aha.. va kul. Det ska jag testa någon gång. Tack för informationen :) Alltid lär man sig nytt här på sysidan :)

Jimipe 2009-04-22 15:10

Tack så mycket, nu vet jag åtminstone hur jag använder foten. Däremot så har jag fortfarande inte riktigt fått ihop hur det går ihop med rullfållen som finns på trikåplagg där tyget liksom är utstretchat och sömmen nästan är som plattsöm... Är det någon specialvariant eller har jag fått lära mig fel namn?

Dahlia 2009-04-22 15:38

En sådan rullfåll kan Du göra med overlockmaskinen.

Jimipe 2009-04-22 17:05

Är båda rullfåll alltså, men ser ut på helt olika sätt, sys på olika sätt och viks på olika sätt? Det här börjar bli rätt förvirrande... :P De rullfållssömmar jag har sett på overlock är också tvåtrådiga, vilket gör att detk änns ännu konstigare att det skulle handla om två helt olika typer av sömmar... :S

Dahlia 2009-04-22 17:29

När jag syr rullfåll på overlocken, tar jag bort vänster nål, och gör inställningen för rullfåll.
Den fållen blir med tre trådar.

Alvan 2009-04-22 18:16

Citat:

Jimipe skrev: (Inlägg 115905)
Är båda rullfåll alltså, men ser ut på helt olika sätt, sys på olika sätt och viks på olika sätt? ...

Det är två helt olika saker, eller en sak har de gemensamt. I båda fallen så rullas tyget. Rullningen sys dock fast på olika sätt om ni fattar vad jag menar :).

Det finns både tvåtrådig och tretrådig rullfåll på overlock

Jimipe 2009-04-22 19:27

Det finns säkert 4-trådig rullfåll på overlock också... Det känns bara lite skumt att det inte verkar finnas 2-trådig overlock-rullfåll på en vanlig maskin då det rimligtvis borde gå... Egentligen.

Hur som helst, innebär det här att jag kan eller inte kan göra en fåll med samma effekt som en 2-trådig overlock-rullfåll på min maskin på något sätt? Går det att få ihop så att det ser liknande ut eller krävs det absolut en overlock? (Kort sagt, går det att fuska sig till det på något sätt?)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.