Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Bassymaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Mekanisk eller digital bassymaskin (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=30613)

Nanel 2016-12-15 18:00

Mekanisk eller digital bassymaskin
 
Jag har en Bernina Activa 140 som jag sytt på i många år, men den börjar bli sliten och har varit inne på reparation några gånger. Jag ser mig om efter en ersättare. Alternativen är att vara kvar med Bernina 330 eller mekanisk Bernina 1008. Men så hittade jag ett annat alternativ Janome Easy Jeans till halva priset, men är det någon som har erfarenhet av dessa tre och synpunkter på digital kontra mekanisk?

monikaw 2016-12-15 19:44

Jag har relativt nyligen skaffat mig en Easy Jeans. Det jag saknar på den när jag jämför med min Janome MC 6600P är benlyften, nål upp nål ner samt trådklippen. Belysningen på Easy Jeans är inte den bästa, men jag har en bra skrivborslampa. Det jag uppskattar på Easy Jeans är att den behåller inställningen på sömmen man sist använde då maskinen är mekanisk. Den känns även något starkare än min digitala maskin som trots allt är ganska stark. För att skona min digitala maskin så har jag tänkt mig att använda den mekaniska mer i bassömnad. Den syr fina stygn och jag uppskattar att den har justerbart pressarfotstryck. Det har dock tagit ett tag för mig att vänja mig vid att jag inte har någon övre trådspänning. Men hitintills så syr den snyggt i allt jag provat. Då är det både trikå och vävt tyg, tjockt och tunt samt med tvillingnål.

Vet inte om mina erfarenheter kan hjälpa något i ditt val. Allt beror ju på vad man vill sy med maskinen.

Gumpan58 2016-12-31 12:08

En mekanisk Bernina, tveklöst. De jag har syr genom 28 lager av vikt förskalsbomull, 1 cm läder. Jag kan sy zig-zagsöm i kanten på voile utan
att tyget drar ihop sig. Står stadigt. Syr alltid lika bra.

Visst jag har inte 358 olika knapphål, men de jag syr är perfekta.

Jag har även data, Bernina 1230, Bernina Artista 170, Bernina 830. Den senaste har jag inte hunnit testa fullt igenom.

Den som är outständing är 1230. Det är nog den bästa maskinen som de tillverkat det säger även ÅF.

De mekaniska som jag har är Bernina Record 830, Bernina 930. Har även en overlockmaskin 1100 DA. De enda maskinerna som jag köpt nya är overlockmaskinen samt Bernina 830 med brodyrenheten. Köper du en begagnad mekanisk maskin får du mycket för pengarna.

Varför så många? Vem kan sälja en bra arbetskamrat?

Nanel 2017-01-14 16:42

Köpet klart
 
Tack för synpunkterna.
Jag är Bernina-fan, men i det här fallet så föll jag för Janome Easy Jeans som var mer prisvärd än Berninas motsvarighet. Skall bli spännande att köra hårt med den, dvs mycket tjocka tyger.:cool:

Gumpan58 2017-01-15 11:27

Det blir intressant och spännande! =)
Berätta gärna hur det går att med att sy tjocka tyger med den.

Jag är så van vid tunga maskiner så för mig som är ovan känns de
som en leksakssymaskin. Men det är så mycket som är vana när det
gäller maskiner.

Min svärmor har en Janome och det går inte att fålla jeans på den.
Hade t o m problem att fålla upp vanligt tyg som blir flerdubbla
i sidsömmarna vid fållning. Maskinen var endast fem veckor gammal. Endast provsydd.

Marron 2017-01-16 14:13

Janome Easy Jeans är en maskin som är känd för att kunna klara tuffa tyger och ska, enligt vad jag vet, ha en stark motor. Vill man ha en riktigt stark symaskin så är det nog bättre att köpa en industrimaskin.
Janome har ju många olika modeller och säkert så är inte alla starka men just Easy Jeans är till för tuff sömnad som jag förstår det.

Gumpan58 2017-01-16 16:13

Citat:

Marron skrev: (Inlägg 190155)
Janome Easy Jeans är en maskin som är känd för att kunna klara tuffa tyger och ska, enligt vad jag vet, ha en stark motor. Vill man ha en riktigt stark symaskin så är det nog bättre att köpa en industrimaskin.
Janome har ju många olika modeller och säkert så är inte alla starka men just Easy Jeans är till för tuff sömnad som jag förstår det.

Hon hade inte Easy Jeans utan en annan modell. Tror att det var JANOME DECOR COMPUTER 2030.

sextiosexan 2017-01-16 17:43

Grattis till köpet, alltid kul med en ny maskin. :) Har bara hört positivt om just Janome easy jeans och har en kompis som lagar tjocka hästtäcken bla med den, utan problem då.

Gumpan58 2017-01-16 18:03

Det är en lycka att för köpa sig den symaskinen som man vill ha.
Det är en enorm glädje.

Marron 2017-01-17 12:47

Citat:

Gumpan58 skrev: (Inlägg 190158)
Det är en lycka att för köpa sig den symaskinen som man vill ha.
Det är en enorm glädje.

Instämmer helt och fullt! Grattis till maskinen.

suskal 2017-01-18 20:16

Citat:

Gumpan58 skrev: (Inlägg 190158)
Det är en lycka att för köpa sig den symaskinen som man vill ha.
Det är en enorm glädje.

Absolut! När den klarar av svåra tyger också, typ tunna slinkiga och även många lager jeanstyg. Plus att man kan sy med stor precision.
En pålitlig arbetskamrat är värd mycket.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.