Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Leverantörsforum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Ingen Janome mer från England (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22506)

Minnas 2010-10-01 20:04

Ingen Janome mer från England
 
I går beställde jag en Janome symaskin från england www.sewingmachines.co.uk betalningen strulade så jag mailade och frågade om den gått fram fick detta mail i kväll

"Hi Iris,

I can confirm that we received the order but not the payment.
However, we have a problem accepting your order.
Due to objections from the Scandinavian distributor, 100% restrictions have now been placed on supplies to customers in Sweden, Denmark and Norway on the full range of Janome products.
This means that we are unable to deliver any Janome product direct to customers in these countries.
So, unless you have any friends or relatives addresses outside of these countries who could send it on for you, we cannot supply.

Apologies.
Kind regards,
Russell

Russell Forrester
Director
Sewing Machines Direct"

Ja,ja vad säger ni "surt sa räven".
Jag blev i alla fall besviken men det var kanske väntat:(

Sophia 2010-10-01 20:08

Vad trist!

Minnas 2010-10-01 20:19

Det går inte heller att komma in på deras hemsida men det är kanske tillfälligt.
Undrar om det gäller flera märken än Janome.
Klart man förstår handlarna här i Sverige men det är ju en fri marknad och det ät ju inte bara symaskiner som är billigare att köpa utanför Sverige,Så nog tycker jag att det är lite sniket av Janome i Norden.

sextiosexan 2010-10-01 20:56

Det har ju varit problem med Janome maskiner tidigare, redan för nåt år sen. Skit rent ut sagt att Janome kan få bestämma vart maskinerna ska få säljas.:mad:

Har inga problem med hemsidan, funkar hur bra som helst
så var nog bara tillfälligt.

stenbeckan 2010-10-01 22:53

Trodde vi hade fri handel inom EU??? Men tydligen inte... Undrar om detta kommer gälla fler märken i framtiden??

Fruhilde 2010-10-02 01:27

Synd! Då behöver man ha vänner som kan skicka vidare. Frågan är väl då hur man gör med försäkringar osv. Man kanske kan beställa i sitt eget namn men ha leveransadress inom UK ? Det kan ju inte finnas något hinder för att den där Russel skickar med en adapter ändå om man ber om en ;-)

madeluc 2010-10-02 07:55

Ja tack och lov att jag hållit mitt löfte till mig själv att aldrig mer en Janome i mitt hem. Gjorde mig en dyr erfarenhet av detta märke och dess generalagent och försäljare redan 2002. Helt otroligt att de fortfarande kan hålla på som de vill utan att någon reagerar, vill man ha med dem att göra NEJ!

Sophia 2010-10-02 07:57

madeluc, vad hände 2002?

madeluc 2010-10-02 08:12

Ja du Sopiha det är en lång historia, men jag kan säga så mycket att vi var fyra stycken damer som blev ordentligt överkörda av Janome, och några förlorade ganska mycket pengar, tron på människor och framför allt lusten att sy. Håller inte Janome för någonting, men tyvärr så är många här i Sverige Janome frälsta och de föesta quiltbutiker säljer ju just Janome, där av kanske ett ganska naturligt val förståss.

Jag gjorde även det 2001, just av en försäljare (vän) som hade en quiltbutik. Vi gick samtidigt på utbildning på maskinen, men ändå var det jag som var dum i huvudet och inkompetent att ta till mig någon kunskap överhuvud taget. En parantes bara och det var att hon kallade mig innan problemen för hennes chefdesigner och att jag var den som kunde lära henne maskin och program, lustigt folk de där.

Nu är jag en lycklig ägare av en 6år gammal Brother 3100D och en Designer Diamond och en ny inköpt liten Brother 2500 en liten fantastisk maskin som tvärr inte pratas om så mycket här eller på andra sidor. Ha en go helg. Hälsningar Marie

Sophia 2010-10-02 08:14

Det låter trist. :-(

bila 2010-10-02 08:19

Jag antar att det är ett brott mot eu-bestämmelserna. Sånt borde anmälas. Det är diskriminering, Har Janome rätt att sälja att du inte får sälja till vissa kunder? Nu är det nordbo som diskrimineras. Vad kommer sedan? Detta borde stoppas.
Kan vi göra något från sysidan?

Minnas 2010-10-02 09:18

Ja man kan undra om Janome får göra så här.
Jag kan fortfarande inte komma in på http://www.sewingmachines.co.uk någon kan ni?

Sophia 2010-10-02 09:19

Jag kommer in på deras sida. Inga problem här.

Minnas 2010-10-02 09:24

Sophia:

På länken som jag skrev i förr inlägget??

Sophia 2010-10-02 09:32

Ja, jag klickade på din länk.

Ann-Marie 2010-10-02 09:35

Jo den länken fungerar bra.

Minnas 2010-10-02 09:45

Konstigt, jag har nog blivit blockerad av någon sör jag tänkt köpa maskin utomlands:D

Minnas 2010-10-02 11:45

Ang. mitt förra inlägg så blev det nog något strul när jag beställde som gör att jag inte kan komma tillbaka till deras sida.

Nu har jag mailat och frågat en del vad som kommer att gälla vid beställningar hos dem lovar att berätta när jag får svar.

Minnas 2010-10-02 18:35

Nu har jag beställt en Elna 3210 och det gick bra det är tydligen endast Janome som ej kan levereras.:p

Ann-Marie 2010-10-02 18:54

Tja ställer Janome till det så för sina ev kunder så är de inte mycket att ha tycker jag. De är ett serviceföretag och lever på att folk vill ha deras maskiner och då ska man kunna köpa dem hos vilken Janomeförsäljare man vill även om det är utomlands. Undrar om det är tillåtet enl EU-regler att de gör så. Deras rykte försämras i alla fall.

Jenny_med_Emiliten 2010-10-03 16:33

Citat:

madeluc skrev: (Inlägg 143756)
Ja du Sopiha det är en lång historia, men jag kan säga så mycket att vi var fyra stycken damer som blev ordentligt överkörda av Janome, och några förlorade ganska mycket pengar, tron på människor och framför allt lusten att sy. Håller inte Janome för någonting, men tyvärr så är många här i Sverige Janome frälsta och de föesta quiltbutiker säljer ju just Janome, där av kanske ett ganska naturligt val förståss.

Jag gjorde även det 2001, just av en försäljare (vän) som hade en quiltbutik. Vi gick samtidigt på utbildning på maskinen, men ändå var det jag som var dum i huvudet och inkompetent att ta till mig någon kunskap överhuvud taget. En parantes bara och det var att hon kallade mig innan problemen för hennes chefdesigner och att jag var den som kunde lära henne maskin och program, lustigt folk de där.

Nu är jag en lycklig ägare av en 6år gammal Brother 3100D och en Designer Diamond och en ny inköpt liten Brother 2500 en liten fantastisk maskin som tvärr inte pratas om så mycket här eller på andra sidor. Ha en go helg. Hälsningar Marie

Förlåt, jag fattar inte. Var det maskinen det var fel på eller serviceandan? :confused:

EmmaThePemma 2010-10-03 18:20

Jag tycker det är väldigt märkligt att Janome kan göra så. EU-juridikkunniga, har vi inte frihandelsavtal? Och betyder inte det fri handel inom EU?

Sotis 2010-10-03 18:32

Sewingmachines får självklart sälja till vem de vill, men om de säljer till skandinavien får de inga fler maskiner från Janome.
Janome har säkert rätt att neka att leverera varor till vilken firma de vill.

ichigo 2010-10-03 18:52

Detta här har varit på tal om tidigare och då kom vi fram till att det bästa är att bojkotta Janome.

I synnerhet om du köper inom Sverige eftersom det är den skandinaviska agenten som gnällt.

Nu måste vi visa att i och med deras fula agerande får de ÄNNU mindre sålt.

Om du vill stöjda din lokala handlare kan du nog prata om detta här och kanske diskutera om handlaren kanske kan ta in ett annat märke för dig.

Så, bojkott av Janome i synnerhet inom Sverige!

När de håller med fula knep och kringgår EUs regler om fri marknad är de inte mycket att ha!

Vi kommer INTE att komma springandes till deras butiker i Sverige för att köpa symaskiner om vi inte "får" köpa från UK. Det lämnar istället en sur känsla och det mest troliga är ju att kunden väljer bort Janome och köper någon annan märke online.

Usch.

De har gjort det på HELT fel sätt.

Det de BORDE ha gjort är:
Sänka priser till motsvarande i UK och då köper folk här för det är ju fördel med att köpa lokalt om det är lika billigt. Det är ju självklart.
Nej istället gör de det på helt fel sätt...

Minnas 2010-10-03 21:04

Jag frågade om det var lagligt att göra så men det fick jag inget svar på men han skrev följande när jag frågade om Elnas symaskiner.

""""No problem with Elna machines to Sweden.
Although Elna are owned and manufactured by Janome, they don`t have any issues with Elna."""

Jag tror att jag kommer att bli nöjd med min Elna.:p

myggorna 2010-10-03 22:10

Alltså har Janome en massa egna regler som bara gäller för dom?? Har en kompis som köpte en begagnad maskin med garanti kvar men den gällde inte om man bytte ägare!!!! Trodde garantin va för maskinen o inte för ägaren... Nej för min del blir de nog inte en sådan maskin iaf

sextiosexan 2010-10-03 22:18

Citat:

myggorna skrev: (Inlägg 143917)
Alltså har Janome en massa egna regler som bara gäller för dom?? Har en kompis som köpte en begagnad maskin med garanti kvar men den gällde inte om man bytte ägare!!!! Trodde garantin va för maskinen o inte för ägaren... Nej för min del blir de nog inte en sådan maskin iaf


Att garantin hör till varan är ett vanligt missförstånd. Garanti är ett avtal mellan säljaren och köparen och det vanligaste är att den inte följer med vid en ev försäljning.
Detta gäller många olika varor, inte bara Janome symaskiner.

bila 2010-10-04 06:06

Så här säger Kommerskollegium som har hand om frihandeln i Sverige:

Citat:

Har du kommit i kläm i EU:s regelverk?
Som medborgare i ett EU/EES-land har du rätt att leva i vilket annat land inom EU/EES du vill. Du kan studera, söka jobb, starta eget företag eller bo där som pensionär.

Att personer, varor, tjänster och kapital ska kunna röra sig fritt över gränserna är en central del i EU:s regelverk och ger dig stora möjligheter. Normalt fungerar också den fria rörligheten bra. Men det händer att bestämmelserna om inre marknaden inte tillämpas på rätt sätt och att problem uppstår. För att komma till rätta med sådana problem finns SOLVIT. SOLVIT är ett nätverk med ett SOLVIT-center i varje land inom EU/EES. Målsättningen är att lösa hinder för fri rörlighet inom 10 veckor.

I varje land inom EU/EES finns ett SOLVIT-center. I Sverige är det Kommerskollegium. Till oss kan du vända dig med problem som du stöter på i något av länderna inom EU/EES. Ring eller skicka e-post.

Mavae 2010-10-04 20:34

Jag hade tänkt beställa från SMD, men efter att ha läst detta så har jag bestämt mig för att det ska INTE bli en Janome. Jag tyckte att det kändes märkligt och kollade med Konsument Europa (som förövrigt är super! Snabbt och koncist svar), utifrån SMD:s besked. Detta fick jag till svar:

När det gäller ditt personliga förhållande till säljaren, är en av grundprinciperna för den gränsöverskridande handeln inom EU avtalsfriheten, det betyder att parterna väljer fritt att ingå avtal med varandra (eller att låta bli). Därför är det omöjligt att tvinga företaget att acceptera en order. Å andra sidan kan avtalet mellan den engelska säljaren och den Skandinaviska distributören strida mot konkurrensregler, då det kan ha effekten att snedvrida konkurrensen på marknaden. Konkurrensverket och Europeiska kommissionen är myndigheterna som har som uppgift att värna om den fria konkurrensen inom EU.

Där kan du få mer information om konkurrensrätten, men inte råd om ett enskilt ärende. Det är däremot möjligt att göra en anmälan (tipsa) myndigheterna om misstankar om att det föreligger ett förbjudet samarbete mellan distributörer, bifoga meddelandet från säljaren som underlag till en ev. anmälan, så har de bevismaterialet också.

Läs mer här:

http://www.kkv.se/t/Page.aspx?id=2114

http://ec.europa.eu/competition/cons...ements_sv.html

Anmäl här:

http://www.kkv.se/t/Page.aspx?id=404

http://ec.europa.eu/competition/cons...ntacts_sv.html

ichigo 2010-10-04 21:52

Gör det, gör det!

Kanske vi ska ha en kampanj här på sysidans forum där vi uppmanar folk till bojkott av Janomes symaskiner?

Dagens symaskiner är så lika varandra att det inte är så svårt att hitta liknande för olika modeller.
Så kanske i tråden kan vi lista olika maskiner från Janome och deras motsvarigheter hos andra märken?

Minnas 2010-10-04 21:59

Den jag nu har beställt "Elna 3210" marknadsförs som en storebror till Janomes "Easy jeans" bilderna i broschyren är de samma och de har samma pressarfötter så jag fick köpa en Janomes övermatarpressarfot med från UK till den. Jag kommer aldrig mer att titta på en maskin från Janome det är då klart.

Minnas 2010-10-04 22:16

Måste berätta lite positivt i allt mitt symaskinstrubbel.

Jag har en Rose brodermaskin och hade en stor beställning med bla. broderi till en affär i min stad. Jag hann brodera allt men när jag skulle sy ihop delarna, hade övermataren på, så går nålen av och övermataren bryter av skruven, som fäster nålen, jäms med pressarfoten så det finns ingen möjlighet för mig att få ut resterna av skruven. Sa några väl valda ord !!!!
Då en av mina grannar (83 År) får höra det så säger hon att hon har en nästen oanvänd symaskin från 70-talet som hon inte längre använder så om jag vill kan jag få testa den men den kanske inte fungerar tror hon. MEN vilken toppenmaskin en Hugin 3200 perfekt att sy lite tjockare tyg och går som en nyuppdragen klocka.
Så idag kunde jag leverera min beställning och lämna Rosen till sydoktorn som hädanefter få bli bara brodermaskin vilken den är bäst på. När jag idag berättar det för henne blir hon jätteglad och säger att jag FÅR hennes maskin mot att jag hjälper henne om hon har något som behöver sys på maskin.
Slutet gått och snart kommer ELNA:p

Hello 2010-10-05 11:03

Citat:

Minnas skrev: (Inlägg 143985)
Måste berätta lite positivt i allt mitt symaskinstrubbel.

Jag har en Rose brodermaskin och hade en stor beställning med bla. broderi till en affär i min stad. Jag hann brodera allt men när jag skulle sy ihop delarna, hade övermataren på, så går nålen av och övermataren bryter av skruven, som fäster nålen, jäms med pressarfoten så det finns ingen möjlighet för mig att få ut resterna av skruven. Sa några väl valda ord !!!!
Då en av mina grannar (83 År) får höra det så säger hon att hon har en nästen oanvänd symaskin från 70-talet som hon inte längre använder så om jag vill kan jag få testa den men den kanske inte fungerar tror hon. MEN vilken toppenmaskin en Hugin 3200 perfekt att sy lite tjockare tyg och går som en nyuppdragen klocka.
Så idag kunde jag leverera min beställning och lämna Rosen till sydoktorn som hädanefter få bli bara brodermaskin vilken den är bäst på. När jag idag berättar det för henne blir hon jätteglad och säger att jag FÅR hennes maskin mot att jag hjälper henne om hon har något som behöver sys på maskin.
Slutet gått och snart kommer ELNA:p

Vilken solskenshistoria och vilken gullig granne!

Ann-Marie 2010-10-05 13:46

Jag köpte en Janome 6600 här i Sverige men trivdes aldrig med den och den sköt tyget (lapptäckessömnad) t o m med den speciella övermatarfoten när jag quiltade så jag ilsknade till och tog fram min gamla Pfaff och det funkade på en gång med quiltningen. Jag sålde Janomen och köpte en Pfaff Quilt Expression 4.0 som jag tycker bra om.

Men den bästa raksöm jag någonsin sytt den sydde min Bernina som jag köpte 1982, hur rak och fin som helst. Den övertog min son och jag har en känsla att så sällan han syr så kommer den att becka ihop.

bila 2010-10-05 14:16

Jag skrev till Konkurrensverket och frågade om förbud att sälja Janomemaskiner till svenskar. Här kommer svaret jag fick.

Hej och tack för din e-post till Konkurrensverket.

Konkurrensverket uttalar sig inte om rättsliga sakförhållanden i ett enskilt ärende där frågan inte varit föremål för utredning hos oss. Däremot kan vi informera om de regelverk vi tillämpar och beskriva gällande rättsläge för att på så vis ge en generell vägledning. Mer information om vårt uppdrag, de regler vi tillämpar och hur vi prioriterar tips och förfrågningar finns på vår hemsida, www.konkurrensverket.se

Det är vanligt att leverantörer har vertikala leverans- och distributionssystem med geografisk områdesindelning. Inom konkurrensrätten finns ett förbud för leverantörer att i sina återförsäljaravtal ta in villkor som förbjuder s.k. passiv försäljning. Innebörden är att det ska vara möjligt för en kund att vända sig till annan återförsäljare än den som tar hand om just kundens geografiska område. Förbudet om att man inte får avtala om hinder för passiv försäljning har tillkommit för säkerställa möjlighet för s.k. parallellhandel inom EU. Däremot finns det för ett företag/återförsäljare ingen uttrycklig skyldighet att ingå avtal. Det innebär att det i slutändan ändå kan bli svårt för en potentiell köpare att få sin vilja igenom.

Mer information om konkurrensreglerna och vägledning via de vertikala gruppundantaget finns på vår hemsida under rubriken "konkurrenslagen och andra regelverk.

Eventuella frågor i anledning av detta besked besvaras av undertecknad som också nås på direktnummer 09-700 16 11.

Med vänlig hälsning


Anita Kouvatsos
Föredragande/Case officer

Konkurrensverket/Swedish Competition Authority
103 85 Stockholm
Telefon växel + 46 (0)8-700 16 00
Telefon direkt + 46 (0)8-700 16 11
Fax + 46 (0)8 24 55 43
anita.kouvatsos@kkv.se


ichigo 2010-12-14 15:26

Hur har det gått här? Eller har alla glömt bort det?

Minnas 2010-12-14 15:44

Jo, jag har fått min Elna från England och vi trivs gott tillsammans.

God Jul och Gott Nytt År!

ichigo 2010-12-14 16:19

Det är ju jättebra. Men jag funderade snarare på hur det går med Janome. De bryter ju EU regler. De borde anmälas.

Gumpan58 2010-12-14 22:14

Spanien, Italien, bl a har ekonomisk kris. Har du kollar där, de kanske har sänkt priserna.

Turkiet de kanske är billigare. Gå in på
www.jamone.com och välj sedan Europa, därefter land och stad.
Kolla först på text-tv vilka valutakurser som är billiga i förhållande till svenska kronor.

USA står i 6,80 den är billig nu men då vet jag inte hur det funkar med strömmen så det måste du fråga.

sextiosexan 2010-12-14 22:41

Citat:

Gumpan58 skrev: (Inlägg 147633)
Spanien, Italien, bl a har ekonomisk kris. Har du kollar där, de kanske har sänkt priserna.

Turkiet de kanske är billigare. Gå in på
www.jamone.com och välj sedan Europa, därefter land och stad.
Kolla först på text-tv vilka valutakurser som är billiga i förhållande till svenska kronor.

USA står i 6,80 den är billig nu men då vet jag inte hur det funkar med strömmen så det måste du fråga.

Tänk bara på att handlar man från länder utanför eu, tex Turkiet och USA så blir varan ofta belagd med tull och moms.
Mindre saker som kommer i brevlådan slinker ofta igenom, men ett symaskinspaket lär knappast göra det.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.