Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Jordgubbsmössa?? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5534)

Sysmurf 2006-07-23 10:44

Jordgubbsmössa??
 
Jag söker stickmönster på blåbärsmössa alternativt jordgubbsmössa till nyfödd.
Är det någon som kan hjälpa mig med det?

Jag skulle också vilja sticka sockor till nyfödd men hittar inget bra mönster.

Scorpan 2006-07-23 15:06

Hej! jag har för mig att jag ska ha ett iaf liknande mönster. ska kolla när jag kommer hem. Har just nu 82 mil hem...kram.

Sysmurf 2006-07-25 20:17

Tack det låter bra...

Strega 2006-07-26 11:57

Japp, det har jag!
 
Hej! Jag har en beskrivning på en "jordgubbsmössa" med huvudomfång ca 50 cm, men det är inte svårt att ändra till en mindre huvudboll :) Har själv stickat ett antal... under årens lopp till egna och andras barn. Hör av dig med en adress så kan jag dela med mig!

Ida_B 2006-07-28 14:09

Tänkte bara påminna om att om du stickar blåbärsvarianten, så sticka inte de små gröna enkelmaskorna över hela, så som man gör på jordgubbsmössan. Blåbär har ju inga sådana frön. Jag har flera gånger sett barn i "blågubbe"-mössor och det ser lite mysko ut. ;)

ichigo 2006-07-29 03:35

Haha, ja du har ju rätt. Muterad jordgubbe som ser blått ut! Hu! :D

Sysmurf 2006-07-29 10:12

Tack för tipset, jag har faktiskt också undrat över vad det kan vara för prickar på blåbäret!

SusannaH 2006-09-25 14:09

http://www.deisydesign.nu/gratis.htm

VivoPlena 2006-12-17 20:55

Jag vill ha mönster på en virkad jordgubbsmössa. Någon som har något tips?

Sysmurf 2006-12-18 09:00

Tyvärr har jag inget mönster för virkad mössa. Däremot för stickad, hör av dig om du vill ha det.

VivoPlena 2006-12-18 13:21

Nej tack. Jag kan inte sticka...

mayamaya 2006-12-18 13:28

mönster
 
Påminn mig efter jul via mail så skall jag kolla vad jag har för virkmönster till mössor
tror det finns en jordgubbsmössa i gömmorna

Gaudium 2006-12-18 13:59

Det finns ett virkmönster till jordgubbsmössa i Johan Bursells bok som heter Virka vantar halsduk och mössa. Kolla på ert bibliotek:p

Phoca 2006-12-18 14:34

Jennifer...du är ju jätteduktig på att virka mössor, så du borde väl kunna hitta på en jordgubbsmössa själv? Det borde väl bara vara att byta färger och sådär? Med din "tokmössa" kan du ju till och med få blad som står upp som på en riktig jordgubbe...

VivoPlena 2006-12-18 14:44

Tack Gaudium, den ska jag låna =O)

Phoca, det kan jag säkert. Jag bara tänkte om det fanns någon "officiell" =O)

Tack för berömmet!

solkatten 2007-01-01 10:54

Hade detta mönster i mina gömmor, kommer inte ihåg var på Internet jag hittade det. Man borde kunna göra apelsin- och citronmössor också, bara att använda gula och orange garner.

Mönster för virkad jordgubbsmössa.

Storlek: 0-6 mån 6-12 mån 1-2 år 3 år och uppåt
Virknål: inox: 3,5 inox: 4,0 inox: 4,5 inox:5,0
Antal fm/10 cm 17 16 15 13
Antal varv/10 cm 17 16 15 13

Garn: Carolina från Marks & kattens

Färg: Rött till jordgubbsmössan och blått till
blåbärsmössan
Grönt till övre delen av mössan och prickarna.

Garnåtgång: 1hg/ färg

Lägg upp 64 lm med rött eller blått.
Slut dem till en ring med en sm.
Varv 1-20: 64 fm på varje varv.
Varv 21: 4 röda/blåa fm, 1 grön fm,*7 röda/blåa fm, 1 grön fm*.
Upprepa *till* ytterligare 6 ggr, 3 röda/blåa fm.
Varv 22: 3 röda/blåa fm, 3 grön fm,*5 röda/blåa fm, 3 grön fm*.
Upprepa *till* ytterligare 6 ggr, 2 röda/blåa fm.
Varv 23: 2 röda/blåa fm, 5 grön fm,*3 röda/blåa fm, 5 grön fm*.
Upprepa *till* ytterligare 6 ggr, 1 röda/blåa fm.
Varv 24: 1 röda/blåa fm, 7 grön fm,*1 röda/blåa fm, 7 grön fm*.
Upprepa *till* ytterligare 6 ggr
Varv 25: 64 gröna fm
Varv 26 och övriga virkas enl:följande: *Virka 2 fm hoppa över nästa m* upprepas tills det finns 9 fm kvar.
Då virkas 4 varv med 9 fm på varje varv.
ta av garnet och dra igenom maskan på nålen.
Brodera gröna "prickar" på jordgubbsmössan inte på blåbärsmössan.
Fäst alla trådar.

Ann-Marie 2007-03-05 19:05

Prickar på blåbärsmössa
 
Dottern sa att hon ville ha svarta prickar på en blåbärsmössa istället för de vita som är på jordgubbsmössan. Men inte har väl blåbär några prickar eller har de muterat? Hur brukar blåbärsmössor se ut??

VivoPlena 2007-03-05 19:09

Inga prickar på blåbär.

ichigo 2007-03-05 19:10

jag tycker blåmössa borde vara solid mörkblått. Och ännu bättre - ingen "lövkrage" på toppen för blåbär har inga.. bara en liten stjälk. Kanske man kan sticka en separat rund mörkgrön löv att sy på toppen.

Ann-Marie 2007-03-05 19:10

Tack, det var väl det jag tänkte!

Ann-Marie 2007-03-05 19:13

Citat:

ichigo skrev:
jag tycker blåmössa borde vara solid mörkblått. Och ännu bättre - ingen "lövkrage" på toppen för blåbär har inga.. bara en liten stjälk. Kanske man kan sticka en separat rund mörkgrön löv att sy på toppen.
Nej det har de ju inte, fast det är det på mönstret. Har inte tänkt på det. Så då blir det bara en stjälk och så får jag försöka sticka ett löv, hur man nu gör det. Tack för påpekandet och förslaget om lövet.

VivoPlena 2007-03-05 19:21

Garnstudio har beskrivning på virkade löv, om det kan vara något?

Ann-Marie 2007-03-05 19:24

Tja varför inte. Det är enklare att virka löv än sticka skulle jag tro. Tack för tipset.

Ann-Marie 2007-03-05 19:27

Citat:

JenniferS skrev:
Garnstudio har beskrivning på virkade löv, om det kan vara något?
Vet du var beskrivningen till det finns? Sökte på virkat och blad och löv men hittade inget.

Amda_design 2007-03-05 19:33

det finns bland virkade blommor :p

Ann-Marie 2007-03-05 19:35

Tackar, nu har jag hittat det

ichigo 2007-03-05 21:32

Roligt. Självklart är det lättare att virka små former än sticka. Lycka till och jag vill gärna se resultat sen. :)

Ann-Marie 2007-03-06 05:51

Ja jag har ju inte lagt upp än, dottern valde mellan två blå färger och bestämde sig i helgen men det blir väl, det är ju en sommarmössa.

Ann-Marie 2007-03-19 19:32

Björnbärsmössa
 
Är ett björnbär blått eller svart?? Har inte köpt några djupfrysta på länge så jag kommer inte ihåg!:)
Håller på med stjälken på blåbärsmössan nu och den är lite trist jämfört med jordgubbsmössan så jag tänkte kanske ett björnbär!
Marinblått med svarta "ploppar" och mörkgrön "krage" borde väl gå bra?? Så dottern får både ploppar och krage på sonen :) Det går ju inte an med jordgubbar på killar

Ida_B 2007-03-19 19:45

Björnbär är mörkt röd/lila nästan svarta.
Som dessa: http://www.odla.nu/bar/images/bjornbar.jpg

Ann-Marie 2007-03-20 05:39

Tack för bilden. Kanske ska göra den svart med blå ploppar på, även om de skimrar i rött.

Ann-Marie 2008-12-31 22:48

Hjälp igen med jordgubbsmössa
 
Jag håller på att sticka en jordgubbsmössa efter gratismönstret på Deisydesign men nu när jag stickat 4 rader med "luser" (st 1 år) så ser den inte så hög ut. Det finns ju ingen bild på den och stickar jag det gröna nu så blir den ju inte så "hög".
Jag vet att det finns ett mönster på Garnstudio, fick ett när jag stickade en blåbärsmössa men jag hittar inte igen varken pappersmönstret eller på hemsidan deras.
Jag stickar i Muskat. Är det någon som har något mått på hur långt man ska sticka för st 1 år innan man börjar med det gröna?

Ann-Marie 2009-01-01 13:37

efter träget letande på garnstudio hittade jag blåbärsmössan så nu ska jag försöka göra min jordgubbsmössa efter de måtten.

Ann-Marie 2009-01-01 17:10

Jo jag behöver hjälp!
 
Jag måtte vara totalt blåst! Jag förstår inte mönstret på jordgubbsmössan på DesiyDesign! När ska jag börja med Mönster 2? Enl mönstret ska jag göra 4 rader med "luser" och sen börja med mönster 2, men det är väl den gröna färgen?? Och när ska jag börja ta ihop? På bilden som finns på DeisyDesign så är det 6 rader med luser.

Jag hittade ju blåbärsmössan men den verkar inte vara stickad på samma sätt (jag har visserligen stickat den men jag kan inte få till en jordgubbsmössa av mönstret). Jag börjar gå upp i varv nu, det är vid det här laget min son brukar säga "lugn och fin" till mig så jag ska nog inte sticka mer i kväll om jag nu inte ska börja på raggsockorna i Fabel! Resår må väl vara ofarligt för blodtrycket.

chery 2009-01-01 21:13

Citat:

Ann-Marie skrev: (Inlägg 54501)
Är ett björnbär blått eller svart?? Har inte köpt några djupfrysta på länge så jag kommer inte ihåg!:)
Håller på med stjälken på blåbärsmössan nu och den är lite trist jämfört med jordgubbsmössan så jag tänkte kanske ett björnbär!
Marinblått med svarta "ploppar" och mörkgrön "krage" borde väl gå bra?? Så dottern får både ploppar och krage på sonen :) Det går ju inte an med jordgubbar på killar

Varför skulle inte pojkar kunna ha jordgubb!:confused:

ichigo 2009-01-01 21:38

Självklart går det bra med jordgubbar på pojkar också! :)

Neferu 2009-01-01 23:47

Pojkar i alla åldrar kan ha jordgubbsmössa. Min fysiklärare i gymnasiet hade en jordgubbsmössa som hans syster stickat till honom, och han var strax över 30 då - och det var typ de första åren på 90-talet. Såvitt jag vet har han den fortfarande.... :D

Ann-Marie 2009-01-02 11:55

För min del går det bra med vilken som mössa på pojkar eller tjejer, men önskemålet då var en blåbärmössa till dottersonen och det var mamman som på skoj fällde den kommentaren. Nu har hon beställt en jordgubbsmössa till min dotterdotter. Och mormor stickar ju snällt vad de vill ha. Men det skulle inte förvåna mig om dottersonen vill ha en jordgubbsmössa nu när systern får en :-). Bara jag fixar till det gröna så.........
Blåbärsmössan var f ö mycket populär, jag stickade i Muskat och det är ju ett väldigt mjukt och skönt garn.

Ann-Marie 2009-01-02 16:40

Nu har jag fått till det gröna på jordgubbsmössan! Efter en del grunnande idag så fungerade mina hjärnceller :-) så nu är det bara stjälken kvar. Sen blir det raggsockor!

Ann-Marie 2010-10-07 20:02

Marsinpantårtsmössa
 
Nu väcker jag länken igen :-) Har sett en marsipantårtsmössa på nätet så nu ska jag göra en sån (eller Ingridtårta, rosa) beroende på vad det finns för färger på Muskatgarnet. Jag tänker använda jordgubbsmössemönstret för det är verkligen bra form på det. Jag gjorde en Hello Kittymössa efter det i våras. Sen hittade jag en virkad ros på en hemsida som jag ska sätta i toppen på mössan istället för stjälken. Ska bli kul att få sticka en mössa igen.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.