Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Vävning (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Dubbelbindning (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26754)

Ann-Marie 2012-05-21 16:34

Dubbelbindning
 
Jag har hittat en löpare i Blomkvists katalog http://www.clb.se/files/Blomqvist_Kat_08-09_mid.pdf som är i dubbelbindning.
Jag har försökt läsa på nätet om dubbelbindning och vad jag förstår varpar man allt i en färg och väver med en annan färg men solvar man då i ränder? Jag har fått hjärnsläpp här! Jag skulle gärna vilja prova det men eftersom jag har mycket restgarner vill jag helst använda upp dem men det är svårt att hitta något med vävning på nätet. Finns det någon bra vävbok med dubbelbindning i?

silla 2012-05-27 12:33

Hej,
ser att ingen svarat om dubbelbindning så jag gör ett försök.
Vad jag vet finns det ingen bok på svenska som behandlar enbart dubbelbindning, men många "vanliga" vävböcker har mönster med dubbelbindning.
Titta på biblioteket.
Malin Selander, Väv en väv, är mycket bra. Den innehåller flera mönster i dubbelväv och till flera av de andra mönstren har hon alternativa trampuppknytningar och trampordningar för att kunna variera en väv. Lärorik!

På engelska finns det flera böcker om dubbelväv, t. ex. "The magick of Double Weave" av Madelyn van der Hoogt och "Double Weave" av Jennifer Moore.

Du kan också googla double weave så får du massor av träffar, även youtube-träffar.

Lycka till
Gerd

Ann-Marie 2012-05-27 17:59

Tack för förslagen. Tänkte aldrig att googla på engelska, att det var så lätt att översätta ett "teknikord". Ska kolla efter boken på biblioteket.

suskal 2012-05-27 21:16

Tyvärr är det inte fullt så enkelt som att dubbelbindning och dubbelväv skulle vara samma sak.
I en del främst äldre vävböcker kallas en teknik för dubbelbindning, denna kallas ofta för taqueté idag. Inredningen har bytt plats på skaften så därför ser vävnotan annorlunda ut, men resultatet är exakt likadant. Googla på taqueté så bör du få massor av napp.

Taqueté är ingen dubbelväv, men har två delvarpar med helt olika funktioner. Den ena ser till att inslagen binds ner på vanligt sätt, den andra har till uppgift att skilja de två mönsterfärgerna åt. Den varpen syns inte utåt utan går rakt igenom inuti väven. Man väver med två inslag som täcker varpen. Där den ena färgen syns på framsidan så har baksidan den andra färgen.
Vanliga materialkvaliteter är bomullsmattvarp 12/6 DT i kombination med bomullstrasor som görs aningen smalare än för normal trasmatta. Inslagen ligger ovanpå varandra, så det blir en stadig kvalitet ändå. Det finns mycket skrivit om taqueté på både svenska och engelska.
Lycka till i dina efterforskningar! Man kan skapa mycket kul!

Ann-Marie 2012-05-28 13:25

Tack. Det hade jag aldrig hört talas om. Det blir till att googla ett tag.

Ann-Marie 2012-07-10 16:16

Dubbelbindning
 
Hej
Idag lånade jag boken av Malin Selander men det "enda" som fanns där var rundväv och ingen dubbelbindning. Men jag ska fortsätta leta efter dubbelbindning. Det fanns också flera fina gardiner i Malin Selanders bok.
Hälsningar Ann-Marie

Citat:

silla skrev: (Inlägg 168451)
Hej,
ser att ingen svarat om dubbelbindning så jag gör ett försök.
Vad jag vet finns det ingen bok på svenska som behandlar enbart dubbelbindning, men många "vanliga" vävböcker har mönster med dubbelbindning.
Titta på biblioteket.
Malin Selander, Väv en väv, är mycket bra. Den innehåller flera mönster i dubbelväv och till flera av de andra mönstren har hon alternativa trampuppknytningar och trampordningar för att kunna variera en väv. Lärorik!

På engelska finns det flera böcker om dubbelväv, t. ex. "The magick of Double Weave" av Madelyn van der Hoogt och "Double Weave" av Jennifer Moore.

Du kan också googla double weave så får du massor av träffar, även youtube-träffar.

Lycka till
Gerd


suskal 2012-07-10 16:42

Dubbelväv är inte detsamma som dubbelbindning.

Ann-Marie 2012-07-10 16:53

Hej
Nej jag vet att det är olika och jag är ute efter hur man gör en dubbelbindning. Jag har sett flera löpare i antingen Ås eller Blomkvists katalog som är i dubbelbindning och är nyfiken på hur man gör dem. Eftersom jag har en del bomullsgarn så tänkte jag slippa köpa en vävrumpa så jag får en varpnota med men det slutar väl med att jag får beställa en ändå för jag har inte hittat något om dubbelbindning. I katalogen så kallas tekniken för dubbelbindning.
Jag får nog gå och kolla alla vävböcker de har inne på biblioteket kanske:)

suskal 2012-07-10 17:30

Jag minns ordet dubbelbindning mest använt för mattor och i äldre beskrivningar. Ibland kan man råka ut för tuskaftsfel, det kan bli så i vissa gamla vävnotor.

I Lands vävbok (sid 100) och Lands nya vävbok (sid 106) av Eivor Boalt finns ett par mattor.

Ann-Marie 2012-07-10 17:41

Tack, ska kolla den boken på biblioteket. Det var 17 att det är så svårt att hitta på löpare :-) Här är den som jag såg i katalogen, på sid 15
http://www.clb.se/files/Blomqvist_Kat_08-09_mid.pdf

suskal 2012-07-10 19:51

Det är inte alls konstigt att det är så svårt att hitta beskrivningar. Du är ute på otrampad mark.
Vår tradition är benhård på vad och hur man gör. Mattor görs i tuskaft, kypert och ganska vågat sällsynt i dubbelbindning (helkuvvikas = taqueté = inslagsförstärk tuskaft) eller damast. Bomullsvarp till trasor och linvarp till ull.
Möbeltyg har liknande kombinationer men med tunnare material än mattor. Löpare är ofta i dräll, korskypert, munkabälte, daldräll och rosengång. Varp av lin, cottolin eller bomull. Inslag lin(tov), ull, cottolin, tunna trasor.

I katalogen står det vilka material som rekommenderas. Du kan nog inte byta ut lin 16/2 mot något annat än mjuk ull. Ett stelare material skulle inte täcka varpen på rätt sätt. Kanske kan du köpa inslagsgarnet och beskrivning utan att behöva köpa bomull 16/2? Man kan ju alltid fråga.

Ann-Marie 2012-07-10 19:59

Ja kära nån, jag trodde inte det var så stelbent i traditionen. Jag har gått igenom både Ås och Blomkvists on line-kataloger nu och det är mest ripslöpare och vanliga i tuskaft och det är ju såna jag vävt förr, har gjort ett långt uppehåll i vävning och så hittade jag den dubbelbundna då.
Varpen är bomull 16/2 och inslaget Lin 16/2. Förr vet jag att jag köpte delar av det som ingick i vävrumpan, ibland hade jag (eller svärmor) antingen varpgarn eller delar av inslagsgarn, så jag ska kolla om jag kan köpa den med enbart inslaget för lin 16/2 har jag inte.

Jag gick igenom några vävböcker också och i 44 vävar av en cottolinvarp så fanns det några vävar med dubbelbindning och i Stora vävboken finns en trasmatta. Men det är dels hur många trådar man behöver i varpen och sen lite mer upplysningar om dubbelbindning som jag är ute efter. Så dels biblioteket nästa och kontakt med vävfirman sen.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.