Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Vilken symaskin ska jag välja? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=15122)

Chrissy 2008-10-10 12:21

Vilken symaskin ska jag välja?
 
Vad för symaskin ska jag välja? Jag har tjatat om detta rätt länge men har svårt att bestämma mig.

Har ni några bra tips? Jag är öppen för alla tips. Vilken symaskin är den bästa?

Jag bor i Jönköping ska jag köpa ifrån Huskvarna någon symaskin ?

Tacksam för all svar.
Med Vänliga Hälsningar Chrissa Teodoridi :confused: :confused: :confused:

Ploppan 2008-10-10 14:57

Hej Chrissy!

Det är lättare att hjälpa dig med råd och du kommer få fler svar i tråden om du specificerar lite vad du är ute efter.
Vad har du tänkt sy? Gardiner, jeans, trikåtyger o.s.v.
Hur mycket/ofta syr du?
Syr du avancerade saker?
Hur mycket hade du tänkt att maskinen får kosta?

Fundera lite på vad du är ute efter och fyll på det i ditt inlägg så kommer du att få många tips. :)

Av din fråga att döma så antar jag att det är din första, egna maskin, har jag fel?

leningrad 2008-10-10 20:17

Husqvarna har fått ett dåligt rykte - dyr maskin som inte gör ett bra jobb och till vilken man måste köpa alla standardprylar.

Jag har en Janome QC6019 till min korsettsömnad och är helnöjd. Kolla på Janomes Jeans-maskin, den lär klara det mesta.

plingan 2008-10-10 22:03

Om du ska sy i trikå så rekommenderar jag en maskin som man kan lätta på pressarfotstrycket. Det blir sååå mycket finare sömmar då, så att inte sömmarna blir bubbliga när de tänjs ut av pressarfoten.

sextiosexan 2008-10-11 18:24

Har oxå hört att husqvarna försämrats mycktet, inte alls den kvalite det var förr.
Blev rekommenderad att köpa en brother nu när jag bytte och försäljaren sa att den var minst lika bra som en husqvarna som kostade det dubbla.
Blev en brother innovis 30 tillslut, mängder med sömmar, både vanliga, elastiska samt för dekoration, även många andra bra finesser.
Jag är helnöjd.:)

minx 2008-10-11 23:00

Jag är i samma sits. Nu rackarns ska jag unna mig en ny maskin.
Och valet har efter att ha kollat runt en hel del fallit på janome easy jeans. Det verkar vara den ultimata allroundmaskinen till överkomligt pris. (Jag syr mycket i tjocka material)

ichigo 2008-10-12 04:08

Det är sant det där med symaskiner, nu för tiden är alla symaskiner på ungefär samma nivå när det gäller kvalité efterso mmånga tillverkas på samma ställe, eller ägs av samma ägare. Så det är bara "märket" som skiljer sig. Då kan man likan gärna lägga pengarna på en maskin som ger mer saker för pengarna.
Det gäller alltså nya maskiner.

Så det är egentligen att testa o prova sig fram vad som passar en bäst. Alla är olika och tycker om olika saker, hur maskinen är formad, var knapparna sitter, hur den "känns" att sy. För övrigt kvittar det nästan vilket märke man väljer så länge man väljer typisk symaskinsmärke och inte märke som man normalt förknippar med "billig stormarknadsmärke" (symaskiner som säljs hos siba osv)

Chrissy 2008-11-06 18:12

Tack för alla svar!
 
Tjenare!

Tack all ni som gav tips! Jättetacksam för detta. Jag syr inte alls men vill börja sy lite av varje. Jag tänkte mig alltifrån kläder till gardiner. Jag funderade på en Huskvarna symaskin. Men min mor har en singersymaskin. Det verkar gå mot sitt slut med denna symaskin.

Jag har tänkt ge 3000 kr för en symaskin. Men vilket beslutångest. Jag fick 3000 kr i present ifrån syrran och hennes man därför blev det så.



Ha det riktigt gott:D:D:D:D

Jessika82 2008-11-09 17:53

hej

jag har en husqvarna viking emerald som jag tycker är en bra basic maskin. jag har sytt gardiner stolsdynnor sytt upp byxor m.m
jag köpte den för ca 2600kr

astu 2008-11-14 19:09

Bernina
 
Verkar vara få som upptäckt hur underbart bra Bernina är.

Stabila och med starka motorer så det kan sy i supertjockt och tunnt om vartannat. Jag har en gammal 1230 från någongång och är så nöjd. Är i startgroparna för en ny maskin och jag bara måste ha en Bernina igen, inget plast innuti som spökar och har lätt att gå sönder.

Hittar man en begagnad eller ny Bernina som faller en i smaken så slå till - har sytt i 25 år bara med det märket och är sömmerska till yrket.

e.h 2008-11-16 21:56

:cool: Hej jag har en huskvarna freesia som jag köppte 2002 den tycker jag är bra, sytt allt möjligt på den.
senast var det ett bilöverdrag som min dotter sydde.
tidigare hade jag en singer men den var blä tyckte jag så jag rekomenderar att du tittar efter en huskvarna
begangnad för en ny är dyr jag har kollat för jag ville byta men det var för dyrt så min tro tjenare får gå ett par år till. hoppas att du hittar en maskin som du trivs med för då blir det roligare att sy
Ha det så bra e.h.

JohannaSoreke 2008-11-17 06:30

Jag skulle oxå rekommendera Bernina!
Förutom att de inte innehåller så mycket plast så är de superstarka, håller i åtskilliga år och går tyst!

Jag var precis tvungen att köpa en ny då min 20 år gamla 1090 tappade minnet av trötthet (jag syr dagligen).
Jag köpte då 440QE och vilken lycka! Jag upptäcker nya finesser hela tiden! Den har ALLT! och lite till!
Väldigt enkel att ställa in och har övermatning och separat motor för undertråds-spolning, dvs man slipper stoppa för någonting!
Tillbehören såsom pressarfötter är väl uttänkta då tex blixtlåsfot och fot för osynlig uppfållning är standard och just de är nog de bästa jag sett oavsett märke! Jag lovar!

En rolig funktion jag upptäckte igår var att den saktar in i broderierna om den tycker det börjar bli risk för trassel och då slapp tråden gå av!!! Tack för det!

fia-mie 2008-11-18 16:53

hejsan!
jag köpte min husqvarna 500 Computer begagnad för 3000 hos en symaskinhandlare.
det var just den maskinen jag läre mig sy på i skolan så det kändes tryggt för mig.
lagom maskin för mig som mest har den för små saker hemma men också för att lära mig att sy mer.har ca 80 (tror det är 40 nyttosömmar och 40 bokstäver siffror.) sömmar har några olika knapphål och några quiltsömmar.

kolla på blocket!

fia-mie 2008-11-18 17:23

tänkte tillägga att husqvarnas lily är ett alternativ med bättre sömmar. hade gärna länkat till info om maskinerna men vet ej om det är tillåtet ???

det här med kvaliter på olika märke.
han jag köpte maskinen av sålde bara nya brother maskiner.
min svärmor har en datoriserad brother och var lite emot att jag
skulle köpa en äldre husqvarna till samma pris för en helt ny mekanisk brother och frågade om skillnaden i butiken.
han sade att husqvarnan som jag köpte var mycket bättre med en bättre moter än just den nya brothern i samma prisklass.

Chrissy 2009-03-11 20:22

Tack har inte varit inne på sysidan sedan november 2008!
 
Vill tacka en än gång ni som gav mig flera tips. Har inte köpt någon symaskin än men hoppas på att jag gör det snart. Ha det riktigt gotttttt. Fortsätt att vara kreativa med att sy..... Mvh Chrissy:cool::D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.