Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Rökning (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20736)

aaaaaa 2010-02-25 18:14

Rökning
 
Rökning, ja jag vet det kan bli ett infekterat ämne, men ändå så vet jag ju från olika trådar att några har många funderingar om detta.

Jag har rökt minimum ett paket cigaretter varje dag...året runt ....i 35 år....det är lång tid det.

Jag slutade röka för exakt ett år sedan, denna dag kl 18.00
Hur har det varit då...ett helvede, nej egentligen inte och ändå.

Av gammal ohejdad vana så är det, det första jag gjorde om dagen och det som jag slutade dagen med. Det som tröstade mig når jag var ledsen och det som jag firade med når jag var glad. Det har inte varit enkelt, och nu är så frågan: är det värd det? jag vet inte än, jag tror det men saknar fortfarande min napp. Jag skulle dock aldrig börja igen. Till Er som jag vet funderar på att sluta, det är tufft, men nu, efter ett år, så finns det faktisk ljus därute nånstans så även om det blir/är svårt GE INTE UPP.
Jag har nästan funnit ut av vem jag är utan den där cigarett i handen....vem är du ?

Du som vill skriva kommentarer om att rökning lukter fan och att du är allergisk och allt det annat...låt bli, det är inte därför jag skrivit detta. Jag är bara glad att det är över.
Nu är jag "Ickeröker"

Dahlia 2010-02-25 21:07

Grattis!

Du har verkligen gjort en "bravad"!
Jag vet hur svårt det är att sluta, har försökt flera gånger och misslyckats.

Alvan 2010-02-25 21:28

Bravo!!! Det är starkt jobbat!

Får jag också passa på att klappa mig själv på axeln...Jag har tappat 20 kg sedan november :) och idag var jag ute och shopade ny liten garderob (ska ner 13 kg till, så jag vill inte köpa för mycket). Har även köpt massor av tyger som jag går och funderar på vad jag ska sy av när jag är nere på min målvikt, en riktigt bra morot :)

AnnaLavinia 2010-02-25 22:03

Duktiga ni är! :)

Delfintua 2010-02-25 23:23

Duktigt av dig att sluta.

aaaaaa 2010-02-26 08:19

Alvan, 20 kg sen november...det går fort, det är ju endast 3 månader, MYCKET fint klarat av dig. Det är så svårt att banta och skittråkigt också. Har upptäckt att om man slutar röka så ser man bara rökare och folk som röker och när man bantar så ser man bara mat-recept och folk som äter hela tiden.

HeleneB 2010-02-26 10:09

Grattis till rökstoppet!
Jag vet precis vad du gått igenom, den 26 april har jag ett-årsdag som icke-rökare.
Ibland känner jag röksug men har snart lyckats programmera om min hjärna att vi röker inte längre..:D

Alvan: Grattis även till dej!

ichigo 2010-02-28 15:07

Jag känner att jag inte är välkommen här, men jag vill ändå säga Grattis till dig som slutat röka!

NinniDalarna 2010-02-28 15:25

@ Elise: Bravo! Jag slutade själv för 6 år sedan och vet vilken kraft och energi som krävs för att göra det. Även av min närmaste omgivning i familjen och på jobbet för jag var rätt påfrestande ibland när röksuget var som värst...

@ Alvan: Jättebra! Hur har Du burit Dej åt ? Ökad vikt kommer som ett brev på posten när man slutat röka och jag väger nu alldeles för mycket. Har ett mål att gå ner minst 10 kg till en resa i september, men dina 20 kg sporrar ju till mer. Har Du några tips ?

Jag är en rätt beslutsam person som kan genomföra stora projekt när jag bestämt mej. Konstigt att det ska vara så svårt att gå ner i vikt.

Lysmaskan 2010-03-03 14:38

Citat:

elise123 skrev: (Inlägg 133810)
Rökning, ja jag vet det kan bli ett infekterat ämne, men ändå så vet jag ju från olika trådar att några har många funderingar om detta.

Jag har rökt minimum ett paket cigaretter varje dag...året runt ....i 35 år....det är lång tid det.

Jag slutade röka för exakt ett år sedan, denna dag kl 18.00
Hur har det varit då...ett helvede, nej egentligen inte och ändå.

Av gammal ohejdad vana så är det, det första jag gjorde om dagen och det som jag slutade dagen med. Det som tröstade mig når jag var ledsen och det som jag firade med når jag var glad. Det har inte varit enkelt, och nu är så frågan: är det värd det? jag vet inte än, jag tror det men saknar fortfarande min napp. Jag skulle dock aldrig börja igen. Till Er som jag vet funderar på att sluta, det är tufft, men nu, efter ett år, så finns det faktisk ljus därute nånstans så även om det blir/är svårt GE INTE UPP.
Jag har nästan funnit ut av vem jag är utan den där cigarett i handen....vem är du ?

Du som vill skriva kommentarer om att rökning lukter fan och att du är allergisk och allt det annat...låt bli, det är inte därför jag skrivit detta. Jag är bara glad att det är över.
Nu är jag "Ickeröker"



Grattis...bra gjort.

Jag hade kvar mitt röksug flera år efter jag slutat, men känner ingen lust att röka.



Ja man gör många vinster med att sluta....Grattis igen.

lenmargret 2010-03-03 17:55

GRATTIS till rökstopp och bantning.
 
Ni är verkligen beundransvärda.Själv har jag försökt att sluta röka i många år, precis som Du så börjar och slutar jag dagen med att röka. Vid ett tillfälle när jag så stort skulle sluta så räknade jag ut att 20 cigaretter om dagen x 6 minuter (tiden det tar att röka mina långa) skulle ge mig 2 timmar om dagen att handarbeta, sy eller läsa en bra bok vilket är mycket roligare. Det gick tre dagar.......:mad:
Vikten kämpar jag med oxå, 10 kg till vill jag bli av med så att jag kommer i mina fina kläder, så jag är oxå tacksam för tips om det.
Nu skall jag till Stortorget i Östersund och hälsa OS-medaljörerna välkommen hem.

Lena

chery 2010-03-04 10:30

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 134016)
Jag känner att jag inte är välkommen här, men jag vill ändå säga Grattis till dig som slutat röka!

Varför skulle inte du vara välkommen? Det är väl klart att du är! jag säger också grattis!!

Själv kämpar jag ännu. Jag slutade i Juli,höll ut i två månader, började igen.. Slutade i November.. Började igen i februari. Idag gör jag ett nytt försök. Problemet här hemma är att min man också rökar, och han kommer ständigt på anledningar till att han måste ha ciggen. Det är nästan omöjligt att sluta när man hela tiden blir påmind mitt framför näsan.

ichigo 2010-03-04 12:12

Han får också sluta!

aaaaaa 2010-03-04 14:01

Jag säger som ichigo. och jag tycker att det är för dåligt av honom...kan inte han åtminstone gå ut och röka, för annars har inte du många chanser för att lyckas. Använder du plåster eller dylikt ? Hoppas du lyckas trots svårigheter.
Tack för alla snälla ord, det är inte utan att man är lite mallig över att ÄNTLIGEN ha lyckats.......för jag har försökt sluta så många gångar.

Alvan 2010-03-06 22:44

Tack!

Jag klipper in mitt svar som jag skrev till Camilla E som frågade i min gästbok:

Tack! Jag blev medlem på Iitrim. Kör på deras rivstart och snabba metod som innebär 12 v på enbart pulverkäk samt mer motion. De har andra nivåer som man väljer om man inte har lika myckat att gå ner.

Man kan kanske ha lite funderingar över att enbart köra på pulver. Men jag resonera som så att det är under en så pass kort period av mitt liv och det är nog bra mycket mer ohälsosamt än att väga 30 kg för mycket i massor av år.

Förutom pulvret så ser man också över sina motionsvanor. Man ser till att köra styrke och konditions pass ca 2 ggr per vecka (beror lite på vad man har för förutsättningar). Och så ser man över hur man ska få in mer vardagsmotion i sitt liv.

Man lägger också upp andra personliga förbättringar, jag ska t ex se till att få 2 timmar egen tid varje vecka.

En del tycker det är dyrt men jag tycker inte det är så farligt. Jag har deras guldmedlemskap som är dyrast. Kostar ca 950kr/månad men då får jag kurser och vägledning samt ett gymkort för den summan. Sen tillkommer ju kostnaden för pulvret men äta måste man ju ändå.

Metoden kanske inte passar alla men för mig har det funkat bra så här långt. Jag tror det blir svårast när jag ska lära mig att äta rätt för resten av mitt liv.

Hoppas du hittar din metod! Lycka till!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.