Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Sy halskant i trikåtyg (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16046)

bahia72 2008-12-03 21:06

Sy halskant i trikåtyg
 
Hejsan!
Är VÄLDIGT ny på att sy men tycker det är jättekul att sy barnkläder. Har sytt raglantröjor och muddbyxor men vill utveckla mig lite mera.
Har tröttnat lite på mudd och resår i kläderna och skulle vilja få en snygg halskant/kantband i halsen/ärmsluten/midjan på en tröja med ett tyg i trikå eller i samma tyg som tröjan.

HUR GÖRA????
Har en overlock Huskylock s15 och en Husqvarna 1070.

Vore tacksam för all hjälp helst bilder så man kan se bättre:D
Tack på förhand///Maria

Lillith 2008-12-04 09:11

Du kan använda en trikåremsa på samma sätt som du skulle göra med en vanligt mudd. En mudd är ju faktiskt bara en bit ribbstickad trikå.
Med en tunn mjuk trikå kan du görna mycket tunnare och smalare kanter än du kan med vanlig mudd, till exempel.

Lottan 2008-12-04 09:51

Men hur får man det snyggt då???? Jag har jätteproblem med att det bubblar och sträcker sig. Har inte haft tålamod att prova olika trådspänningar och sen för det andra så finns det snart inte så mycket kvar av halsringningen och testa på för då kommer jag att få v-ringning ner till naveln.

Nina78 2008-12-04 10:09

När jag skall kanta i trikåtyg, så mäter jag ut hur stor tex halsringningen är och gör kantningen lite kortare (så den blir ordentligt stäckt, men inte så det blir rynk). Sedan syr jag ihop den så den blir rund.

Jag brukar göra den ca 4 cm bred, sedan lägger man den räta mot räta mot det tyg där man skall sy fast den, nålar. Syr fast den med tex overlook eller vanlig strechsöm. När man har gjort det viker man in trikåremsan och syr med stickning så den även sitter fast på avigsidan. Man välja hur mycket kantning som skall synas på rätsidan,och så viker man över det som "blir över".

Usch, jag e inge bra på att förklara.... Hppas att du förstod vad jag menade?:eek:

bahia72 2008-12-04 13:18

Jo tack Nina ditt tips skulle funka bra:) Måste prova redan ikväll när barnen ligger och sover......
En fråga till bara, jag undrar när man syr stickningen hur vet man at man "fäster" själva trikåremsan på avigsidan om du förstår hur jag menar! Vad gör man om det blir snett o ojämnt på avigsidan?
Mvh Maria

Nina78 2008-12-04 14:16

Först syr du ju fast remsan på framsidan, sedan viker du över runt halsringningen och nålar så det blir jämt och fint. Jag brukar ta det dubbelvikt på baksidan, så man inte får ojämna kanter...

Om man vill vara lite mer noggrann så kan man ju stryka när man har vikt, och sedan nåla, så är man säker på att det ligger jämt och fint när man skall sy.
Dom flesta symaskiner har ju lite mått vid höger sida om pressarfoten, där brukar jag måtta in var jag skall lägga tyget för att det skall bli jämt och fint.

bahia72 2008-12-04 14:19

Oki, tack än en gång - berättar så snart jag provat om det funkat= HURRA om inte= behöver mera hjälp:D:D:D

Delfintua 2008-12-04 14:32

Så kan du ju alltid kika på den här videon. Frågan har varit uppe förut så det finns fler inlägg.
http://www.threadsmagazine.com/item/...ding-for-knits

bahia72 2008-12-04 14:58

Så om jag fattat rätt så är Delfintuas och Nina 2 olika sätt att sy på bandkant runt halsen? Som sagt jag är nybörjare.....:)

Nina78 2008-12-04 15:38

Ja, alltså så som hon i videon gör, så gör jag ifall jag skall sy fast en muddkant på ett plagg.

När jag gör en kantning istället med trikåkantband så gör jag så som jag skrev innan.

Fast båda två blir ju bra, det beror ju lite på vad man känner för :D

Nina78 2008-12-05 13:43

Nu hittade jag förklaringen i bilder på "blomma åker vagn!´s blogg, gå in där å kolla, vet inte om man får länka i inlägget men jag gör ett försök så får vi se:

http://kokalal.blogspot.com/2008/09/...nd-i-trik.html

Lycka till :D

bahia72 2008-12-08 20:46

Hej NINA 78 igen!
Vilken tut beskrivning:) Undrar en sak. På bilden har hon bara sytt en halv tröja. Ska man sy ihop mudden till en rundel och sedan sy fast den eller hur ska man sy ihop den i så fall?
Mvh MA

Nina78 2008-12-08 21:06

Jag syr alltid ihop axelsömmarna först, sedan sidorna och däefter mudden. Syr den till en rundel precis som du skiver, vill inte behöva ha två sömmar vid axlarna från mudden.

Sömmen som bli av att man sytt ihop mudden till en rundel, brukar jag tajma in så den sitter precis vid ena axelsömmen, ibland sätter jag den mitt bak på barnplagg, så att dom lätt ser vad som är bak....:D

lillsyrran 2008-12-09 19:25

först syr jag mudden med overlocksöm sen brukar använda tvillingnål för att sy fast mudden runt halsen från rätsidan, det blir en fin dekorsöm på rätan. Sen kan man klippa bort överflödigt tyg på baksidan. Om man syr V-ringat syr man ett litet veck från avigan precis i "V-et" mitt fram. Det brukar bli riktigt fint. usch vad det känns svårt att förklara på ett vettigt sätt.

bahia72 2008-12-28 20:36

NUUUUUUUUUUUUU..
har jag försökt sytt enligt eran hjälp så att säga. Funkade väldigt bra förutom en sak. När jag skulle sticke ned mudden från rätsidan och sedan klippa bort överflödigt tyg från avigsidan så syntes första sömmen som jag sydde fast mudden/trikåbandet med och mudden/trikåbandet blev lite fransig och ful. Vad göra?!
Är det bättre att overlocka fast den och sedan vika över och sticka ned den?
Hmmm, vill så gärna få en bra modell att sy efter....

Och en fråga till!!!!!
När jag skulle sticka ned overlockfållen nedtill på tröjan så använde jag tvillingnålen i trikåtyget så blev det bubbligt. Vad har jag gjort för fel? Åtgärd?
Tack på förhand/


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.