Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Mall för att rita på tyger (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=30691)

mothership 2017-06-01 11:53

Mall för att rita på tyger
 
Hej!

Jag syr lite kläder och andra tillbehör och säljer i småskalig verksamhet på internet.

När jag klipper ut mina tyger utgår jag ifrån en mall som jag har ritat ut på ett kalkyleringspapper. Jag nålar alltså fast kalkyleringspappret på tyget, ritar av, och sen klipper ut tyget.

Jag känner dock att det hade varit smidigt om man kunde få en sådan mall tillverkad i typ plast, eller trä eller sådär, som man bara kan lägga på och rita av, utan att hålla på och nåla kalkyleringspappret och grejer.

Är det någon här som har tips på vart jag kan vända mig för att få tag i det jag menar?

Tack för all input!

Fluur 2017-06-01 12:50

Hur stora är dina största mönsterbitar? Om de inte är alltför stora skulle jag rita av dem och göra mallar i exempelvis kartong. (Om man råkar ha köpt något stort platt paket från IKEA har man utmärkt material att tillverka kartongmallar av.) Trä låter besvärligt, men lite tjockare plast är nog inte så dumt.

mkel 2017-06-01 14:10

Jag har använt plexiglas från en gammal duschkabin. Ritade av mönster och skar ut med sticksåg, tejpade där jag skulle skära för att slippa splitter. Gjorde ett par mönster av mina favorit plagg som jag syr ofta. Funkar utmärkt och man kan skära med rullkniv på de flesta ställena.

ulindh 2017-06-01 14:40

Jag tänkte på sån här plast man har för schabloonmålning, om det nu finns att köpa så man kan skära ut själv. Det kan väl väsorterade måleributiker ha kanske. Jag vet alltså inte utan det var en tanke som for genom huvudet bara. :-)

/Ulrika

mothership 2017-06-01 14:53

Hej Allihopa!

Tack för bra förslag!! Ska hem och fundera på hur jag går vidare.

Tack!!

Pendlaren 2017-06-01 15:05

Det finns ju vinyl på rulle som man skulle kunna använda. Den kan man ju både klippa och skära ut former och tejpa på tyget om den glider. Samtidigt ser man ju tydligt tygets mönster innan man klipper i det.

Jag har också använt A4-ark av mallplast inom lappteknik o tryck för att göra mindre schabloner. Men den var inte genomskinlig, så det tycker jag är en nackdel för ev mönsterpassning.

Gumpan58 2017-06-05 11:59

Ett besök hos Glasmästaren för att köpa plexiglas. Finns i olika tjocklekar. Kolla även om du kan komma över spillbitar billigt
till de mindre mönsterdelarna.

G-son 2017-06-05 12:08

Just plexiglas rekommenderas inte, det är hårt och sprickbenäget. Men det finns andra sorters plast som är segare och tåligare.

Gumpan58 2017-06-05 12:34

Citat:

G-son skrev: (Inlägg 190554)
Just plexiglas rekommenderas inte, det är hårt och sprickbenäget. Men det finns andra sorters plast som är segare och tåligare.

Det är det jag menar är tyvärr inte bevandrad i vad de heter. Bara beskrivit vad jag ska ha det till.

Själv har jag med hjälp av tunn spets på lödkolven, ute eller under
Köksfläkten smält ut mitt mönster.

zorloni 2017-06-21 18:46

Manilakartong, tunn aluplåt, masonit, plattor av vulkfiber. Alla de funkar
Alu håller längst, kan klippas med plåtsax men måste gradas noggrannt.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.