Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tvätta bäddmadrass... (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17093)

Stinasmamma 2009-03-02 11:39

Tvätta bäddmadrass...
 
Jag har två bäddmadrasser, köpta på IKEA som behöver tvättas. I tvättrådet står det dock att de endast skall rengöras med möbeltvätt. Skulle ni våga tvätta dessa ändå. Det var ju inte så dyra så går det åt skogen så är det ju bara att köpa nya.
Tips önskas...

Mvh Sara

Delfintua 2009-03-02 13:55

Jag skulle nog våga prova men går den in i maskinen?

Stinasmamma 2009-03-02 14:16

Då ska jag nog ta och göra det. Min mamma har en stor gammal maskin som det går att tvätta mattor och dyligt i så hon får äran att tvätta åt mig. Det borde gå på 30 grader eller nåt.

Jimipe 2009-03-02 15:58

Våra tunna bäddmadrasser (IKEAs tunna) har tvättast i maskin måååånga gånger. Torkning i torkskåp efteråt. Ingen har tagit skada på något sätt, däremot blivit betydligt trevligare. Även om man inte direkt smutsat ner bäddmadrassen blir de ju smutsiga efter hand av svett och annat.

Stinasmamma 2009-03-02 18:04

Du ser...Jag fick IKEAS Jaren bäddmadrass med när jag köpte en säng på Blocket och då vill man ju tvätta upp madrasserna innan man börjar använda dom. Tycker att det är mycket märkligt att de säljer bäddmadrasser som inte går att tvätta.

Tvättade du dina på 30 grader eller???

Jimipe 2009-03-02 21:30

40 grader minst. Vi kör nästan inget annat än syntet på 30 här hemma... Någon av dem tror jag har blivit körd i 60 också, utan att ta skada, men, jag kan inte svära på det. 40 lär dock inte vara några problem. :)

bandykullan 2009-03-03 09:54

Jag har lyckats krympa en bäddmadrass som jag körde i tvättmaskin, så viss försiktighet med temperaturen är nog bra. Jag körde den i 60.

Addes 2009-03-04 11:37

USCH IKEA!

Jag stoppade in madress-tyget och sket i det vad det stod på lappen. Körde med 30 iaf, men det krympade tyvärr ca 10 cm.
var tvungen att klippa av ca 10 cm kortare. Sjukt! De borde förtvätta tyg innan de syr för fan! :mad:

Stinasmamma 2009-03-05 17:14

Citat:

Addes skrev: (Inlägg 111936)
USCH IKEA!

Jag stoppade in madress-tyget och sket i det vad det stod på lappen. Körde med 30 iaf, men det krympade tyvärr ca 10 cm.
var tvungen att klippa av ca 10 cm kortare. Sjukt! De borde förtvätta tyg innan de syr för fan! :mad:

Jäkla skit IKEA. Hur kan man överhuvudtaget sälja bäddmadrasser som det INTE går att tvätta. Det är ju otroligt frächt...Jag testar att tvätta i mammas stora gamla Wasculator maskin. Där går det att tvätta i kallvatten.Krymper det så är det väl tur att jag ska ha madrasserna i en barnsäng...ha ha.

Tack för tips....

Addes 2009-03-13 11:11

Citat:

Stinasmamma skrev: (Inlägg 112115)
Jäkla skit IKEA. Hur kan man överhuvudtaget sälja bäddmadrasser som det INTE går att tvätta. Det är ju otroligt frächt...Jag testar att tvätta i mammas stora gamla Wasculator maskin. Där går det att tvätta i kallvatten.Krymper det så är det väl tur att jag ska ha madrasserna i en barnsäng...ha ha.

Tack för tips....

IKEA är smart!
på 60-70 talet - reklam stod överallt: KÖP OCH SLÄNG BORT

ichigo 2009-03-14 22:51

Tråkigt att det har blivit så. Innan hade jag en bäddmadrass av IKEA med blixtlås så man kunde ta ut skumgummit inuti och tvätta fodralet. Men nu har jag en liknande bäddmadrass (dvs ungefär lika tjock) från IKEA igen men nu 180 cm bred, och den går inte ta bort fodralet då den har "snörts" fast. Inte så smart. Då är det bara punktrengöring som gäller. De kanske vill att folk ska byta ut o köpa nytt. Annars brukar de säga att man ska köpa madrasskydd osv istället. Vilket vi köpte, men den var så sladdrig och obekväm, den drog ihop sig hela tiden, rynkor o så.. Jag hatar rynkor i sängen, måste ha som pianosträng. Så skyddet åkte ut efter ca halv år... Och nu har bäddmadrasen tyvärr fått ett antal fläckar som inte kan gå bort med punktrengöring. :( Kvinnor och mens, ni vet.

Addes 2009-03-15 01:46

Citat:

ichigo skrev: (Inlägg 113070)
Tråkigt att det har blivit så. Innan hade jag en bäddmadrass av IKEA med blixtlås så man kunde ta ut skumgummit inuti och tvätta fodralet. Men nu har jag en liknande bäddmadrass (dvs ungefär lika tjock) från IKEA igen men nu 180 cm bred, och den går inte ta bort fodralet då den har "snörts" fast. Inte så smart. Då är det bara punktrengöring som gäller. De kanske vill att folk ska byta ut o köpa nytt. Annars brukar de säga att man ska köpa madrasskydd osv istället. Vilket vi köpte, men den var så sladdrig och obekväm, den drog ihop sig hela tiden, rynkor o så.. Jag hatar rynkor i sängen, måste ha som pianosträng. Så skyddet åkte ut efter ca halv år... Och nu har bäddmadrasen tyvärr fått ett antal fläckar som inte kan gå bort med punktrengöring. :( Kvinnor och mens, ni vet.

Ja det är just vad ikea vill att vi ska köpa ofta bara.

Ja vet o förstår det...
Enda lösning är ju att köpa tyg o förtvätta o sy egen. Helt enkelt, men jobbigt juh.
Min mamma gjorde det så.

e.h 2009-03-28 22:20

Hej
:)Jag har ett tips andvänd en ångtvätt, det brukar jag göra det blir väldigt rent och bra .
sen så har jag för mig att städtanterna på någon kanal på tven hadde ett tips i dena vecka dom pratade om det på jobbet jag tror att programet heter rent hus men i vilken kanal vet jag ej tittar ej så mycket på teven, handarbetar istälet på kvällarna.:)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.