Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Färga garn (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5795)

freja71 2006-08-19 21:30

Färga garn
 
Hejsan.
Jag funderar på att färga lite ullgarn. Vet någon hur jag ska göra detta.
Jag är van att färga tyg men inte garn.
Kan man använda de vanliga textilfärgerna som Nitor och Herdins eller måste man använda annan färg. Växtfärger har jag hört talas om. Var köper man dem? (är dålig på växter-så att leta själv i naturen är nog ingen bra idé)
Kan ni hjälpa mig?
Mvh
Ann

Celos 2006-08-20 08:21

Att färga garn är hur kul som helst !!

Det är länge sen jag gjorde det men det jag kommer ihåg är att först så skall garnet kokas med alun i 75 grader. Det är jätteviktigt att temperaturen hålls för annars är risken stor att garnet förstörs. Sen skall det kokas igen med färgen. Har man ont om tid eller är otålig så kan man göra båda momenten på samma gång.

Har aldrig provat med textilfärger så hur de funkar vet jag inte. Däremot blir skal från gul lök allt från ljusaste gult till mörkt mässing, beroende på andelen skal. Går även att använda björklöv tidigt på våren men det blir inte lika start färg.

Kocenill lössen ger allt från ljusaste rosa till mörk rosa/röd. En form av kork (kommer inte ihåg namnet) ger ljus orange - brun.

Att färga med indigo var rätt roligt. Händer ingenting i grytan alls, ser ut som vanlig ull. Men oj vilket trolleri så fort garnet får kontakt med syre !!!
Här var det viktigt att man "slungade" garnet direkt efter att man plockade upp det från grytan för att få en jämn infärgning.

freja71 2006-08-20 10:57

Hej och tack för ditt svar.
Det vore kul att prova växtfärgning.
Mvh
Ann

idamarja 2006-08-20 12:33

växtfärgning e inte så svårt egentligen, det finns väl hur många växter som helst man kan använda sig av, men man kan ju köra på dom lite vanligare som man känner till, lökskal, ljung, renfana, stenlav kan man väl också använda...kommer inte på så många på rak arm...

MadWomanInBlack 2006-08-20 14:52

Hej!

Det här säger Örtbibeln om växtfärgning:

Örter kan ge en lång rad naturliga färgämnen som är mjuka och mer nyansrika än de syntetiska färger som används kommersiellt. Betmedel både fixerar färgen och påverkar den slutliga färgtonen: de som föreslås nedan passar till att färga ull. Om du vill pröva på att färga hemma, börja med ett mindre tygstycke i ren bomull eller ull - en yllehalsduk skulle passa bra. Betmedel kan köpas i butiker som säljer hobymaterial: läs instruktionerna på förpackningen och läs dem noga. Fundera bara på att färga med örter som du har riklig tillgång på - eftersom färgen är mjukare än i kommersiella färgämnen, behövs en relativt stor mängd örter för att få en tillräckligt djup färgton. Följande örter ger bra resultat; de föreslagna betmedlen avser ull.

Fläder:
Blad - grönt - alun
Bär - blått/syrenfärgat - alun/salt
bär - violett - alun
bark - svart - järn

Johannesört:
Blommor - rött - tenn/ättiksyra

Persilja:
Blad och stjälkar - gräddfärgat - alun

Renfana:
blommande toppskott - djupgult - alun

Ringblomma:
kronblad - blekgult - alun

Vejde:
blad - blått/syrenfärgat - ammoniak

Varning! Vejden blir reaktiv när den ruttnar och sänder ut en fruktansvärd stank.

Sök på google efter växtfärgning annars. Lycka till!

eligu 2006-08-20 16:02

Gullris ger fantastiskt vacker gul eller grön färg beroende på om du använder vitt eller grått garn! Absolut väl värt att prova!

Cessi 2006-08-20 16:55

Garnlek är en trevlig blogg där ägarinnan ibland skriver om hur hon färgar garn med olika preparat.

Tyvärr har hon inte skrivit om det på ett tag, men kolla runt.

6 Page Downs, i vänstra spalten har hon dessutom länkar till olika färgningssidor.

Visste ni t ex att man kan färga med nån sorts pulver som man gör läsk av, i mikron? Kool Aid heter det och köps tydligen från USA, eventuellt även överkomligt på närmare håll.

freja71 2006-08-20 17:13

Tack snälla för alla era svar. Nu har jag mycket att välja på.
Mvh
Ann

emmatrollet 2006-08-20 19:40

Om du inte vill växtfärga så finns det jättefina ullfärger, s.k. syrafärger, att färga med. Det är enkelt och går att få fram hur många färger som helst.
Jag brukar mest använda Färgkrafts färger, men även Zenit är bra. Båda har hemsidor (och recept på hur man gör förstås!)

freja71 2006-08-20 21:28

Tack för tipset med syrafärger. Jag ska se om de har de färger jag söker.
Mvh
Ann

a-kstick 2006-08-22 10:14

Kunde inte låta bli att bidra...

Jag brukar färga ullgarn med just syrafärger från Zenith, och jag använder micron. Det har funkat jättebra - men det gäller att hålla koll på temperaturen.

MVH
Anna-Karin


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.