Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Köpt massa tråd men hur förvara den? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18812)

tillis 2009-08-18 21:34

Köpt massa tråd men hur förvara den?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Trillade över en massa tråd i helgen, så nu har jag trådrullar i överflöd och väldigt dålig förvaring till dom... Det funkade hjälpligt att ha sytrådrullarna i en skrivbordslåda men med ett ökande antal overlockkoner så behöver jag lite tips och idéer på lämplig förvaring... Har hittat en del trådar som inriktar sig mest på brodertråd, men för större overlockkoner har jag inte hittat så mycket...

Tillbaka till trådfyndet: sju stycken 10 000-meterskoner och 34 (!) 200-metersrullar för 150 kronor hos Lundins i Dalsjöfors (utanför Borås). Konerna kostade 15 kr styck och rullarna 2 kr styck, men jag fick lite extra rabatt... :-D Helt underbart eftersom jag blev med overlock i våras och var i desperat behov av tråd...

koocachoo 2009-08-19 05:53

Wow! Det var ju superbilligt!! Jag har alla mina trådar just nu i en back som har varit lådor med jordgubbar. Finns säkert någon som har någon bättre förvaring

KerstinL 2009-08-19 06:38

1 bifogad(e) fil(er)
Vilket klipp!!
Min man byggde den förvaringen till min tråd. Har inga stora koner där, men det går ju att göra...
Kerstin

Ann-Marie 2009-08-19 14:37

Jag har mina i lådor från Ikea, Glis eller Gles eller något liknande heter de, de är indelade i fack samt lösa väggar som följer med, och lock. Lite små men har desto fler istället.

tillis 2009-08-19 19:06

Ann-Marie: Hur höga trådrullar får plats i Glis-lådorna?

evat 2009-08-19 20:13

Hej,
jag fick plats med 100 stycken 1000 meters, men då blir det ingen ordning enbart en färg per fack, Kan tänka mig att 30-50 per låda funkar.
Förresten, min var inte samma för denm har inget loch, det var en som man köpte på Familyavdelningen, i tyg med fack, vet inte vad den heter

KerstinL 2009-08-19 20:54

Citat:

evat skrev: (Inlägg 122561)
Hej,
jag fick plats med 100 stycken 1000 meters, men då blir det ingen ordning enbart en färg per fack, Kan tänka mig att 30-50 per låda funkar.
Förresten, min var inte samma för denm har inget loch, det var en som man köpte på Familyavdelningen, i tyg med fack, vet inte vad den heter

Jag tror serien heter Antonius. Finns i jättemånga varianter med hyllsystem och trådbackar. Nu finns det insatser i tyg i alla möjliga storlekar.

Ann-Marie 2009-08-20 15:30

Citat:

tillis skrev: (Inlägg 122552)
Ann-Marie: Hur höga trådrullar får plats i Glis-lådorna?

Lådan är cirka 6 cm hög. Jag har en för varje färg. De från My embroidery threads får plats stående men Sulky 1000 m får ligga ner.

avslutatmedlskap1005 2010-03-14 14:25

Jag har också flera av IKEA Glis-askarna, på varje trådrulle
(både stora och små) har jag noterat färgnumret i klarrött bläck
för att enklare hitta nyansen.

Har sedan sorterat upp nyanserna i resp. fack i askarna
och det är hur lätt som helst att hitta färgen man ska ha.
De skyddas också mot ljus och damm, locket ser till att
rullarna hålls på plats.

Hela Sulky-kartan finns sorterad på det viset och askarna tar
liten plats, inte kostar de mycket heller.

Stora rullar förvaras på precis samma sätt.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10073345

baggen 2010-03-23 11:49

Har mina trådrullar i billy d-hylla
 
En färg i på varje hyllplan:)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.