Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   sysidan.se (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Tackar för mig (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26493)

chery 2012-04-02 16:58

Tackar för mig
 
Orsaken är hetsjakten på vad som anses vara att göra reklam för sig. Skulle detta efterlevas, så skulle alla bilder läggas in anonymt,för man gör ju faktiskt reklam för sig redan då man skriver sitt namn när man lägger in bilden. Jag har nu lagt in en bild på en väska två ggr. Båda gångerna har bilden plockats bort utan att jag har fått besked om detta. Jag har inte svårt att förstå att det beror på att det stod Design Chery på bilden, men detta är mitt alias i alla sammanhang som rör min sömnad, och har varit så i 10 år. Denna hetsjakt på att inte få göra reklam för sig tycker jag går till överdrift. Samma sak gäller alla dom fall där det har råkat synas en liten namnlapp. Många har ju namnlappar på sina saker. Det är ju faktiskt egentligen bara en bekräftelse på vem som har gjort den. Jag har svårt att se det som reklam. Jag är nu med i andra grupper där jag känner både uppskattning, värme och glädje utan att det blir protester om mitt eller någon annans alias skulle råka synas eller nämnas, och utan att det anses vara reklam.Och där man får respons på det man gör. I fortsättningen håller jag mig till dom grupperna och tackar för mig här.

ulindh 2012-04-02 17:09

Hej Pia jag skickade dig ett mail förra gången du lade in bilden med din logga på, har du rätt e-postadress i din profil så bör du ha fått det. Reglerna står klart och tydligt när du lägger upp bilderna och det verkar som att du ändå läst dem när du antar att det beror på loggan.

Det är väl ändå stor skillnad på att lägga in en bild på något man gjort och på att medvetet lägga en logga till sitt varumärke tillsammans med bilden.

chery 2012-04-02 17:18

Jag har inte fått några mail. Om du med logga till varumärke menar att det skulle hänga ihop med företag så är det helt fel. Det är endast frågan om ett alias, då jag syr på ren hobbynivå. Jag tycker fortfarande att det känns olustigt att inte veta vad man får och inte får, då gränsen är hårfin i många sammanhang.Det finns många som använder sina alias när dom lägger in bilder. Oavsett vilket så har jag gett upp denna sidan och väljer dom andra.

bila 2012-04-02 18:22

Jag tycket att trist att du lämnar oss. Du har betytt mycket och berikat oss med ditt kunnande. Jag och jag tror många med dig vill ha dig kvar.
Jag gillar dig.

Trist att få saker bortplockade utan att få veta varför. Har man gjort fel är det känns det mycket bättre att ta bort en bild eller inlägg, när man får veta varför och att man man får en möjlighet att förklara sig.
Jag förstår att det inte är lätt vara med och alltid göra rätt när man syr dubbelt (som företagare och som privatperson).

Vad är att göra reklam? Det diskuteras ju dagligen om olika företag och det hänvisas i nästan varje ämne till något företag. Vilket jag tycker är givande. Toppen att hitta justa företag att köpa av. Och få veta vilka som är dåliga.
Sysidan är ju till både för yrkesmän och hobbysömmerkerskor av båda könen.

chery 2012-04-02 18:40

Problemet är att jag aldrig har sytt som företagare utan alltid på hobbynivå.Det har aldrig ifrågasatts förut. Därför känns det lite surt att mitt alias plötsligt blir förknippat med företag.

120404 2012-04-03 06:44

Jag har också misstänkt att det tagits bort en bild för mig och inte fått något mail om det.

Syofta 2012-04-03 13:54

Stanna kvar
 
Pia! Du måste stanna kvar här hos oss, tycker jag! Du som varit med så länge och skrivit så mycket. Snälla, stanna här.

Tror det är ett antal missförstånd, har du kollat upp ordentligt att din e-post funkar?
Adm skriver ju att hon mailat dig. Och på din egen hemsidas Gästbok är det någon som i februari skrivit att din mailadress inte funkar.
Det kan vara lätt ibland att man missar saker pga diverse teknik-strul.

Du skriver ju själv att gränsen ibland är hårfin, du har rätt! Men givetvis måste det finnas nån slags regler. Jag vet inte hur dina foton såg ut, så jag kan inte tycka nåt om dem.
Själv är jag jätteglad att det ska vara tydligt var det finns reklam och var inte på Sysidan. Reklam har sin plats, recensioner av företag sin plats, och att dela med sig av foton på sina alster sin plats, samt goda råd till varandra sin plats. Det är det som jag gillar bäst!!!! Nätet dräller av olika företag och massor av reklam, ibland blandat med info och sytips. Det är lätt att hitta. Men SYSIDAN ÄR UNIK. En juvel på nätet tycker jag!

Sykatten 2012-04-03 14:38

Citat:

chery skrev: (Inlägg 166694)
Denna hetsjakt på att inte få göra reklam för sig tycker jag går till överdrift. Samma sak gäller alla dom fall där det har råkat synas en liten namnlapp. Många har ju namnlappar på sina saker. Det är ju faktiskt egentligen bara en bekräftelse på vem som har gjort den. Jag har svårt att se det som reklam.

Instämmer till fullo! Jag syr också på hobbynivå och har aldrig tänkt tanken att använda Sysidan för marknadsföring. De som är här på sidan kan/vill ju sy själva och köper knappast hemmasydda saker av andra.

Tyvärr tror jag många både har lämnat och kommer att lämna Sysidan på grund av alla konstiga regler...

Dagmar 2012-04-03 15:25

Citat:

chery skrev: (Inlägg 166694)
Orsaken är hetsjakten på vad som anses vara att göra reklam för sig. Skulle detta efterlevas, så skulle alla bilder läggas in anonymt,för man gör ju faktiskt reklam för sig redan då man skriver sitt namn när man lägger in bilden. Jag har nu lagt in en bild på en väska två ggr. Båda gångerna har bilden plockats bort utan att jag har fått besked om detta. Jag har inte svårt att förstå att det beror på att det stod Design Chery på bilden, men detta är mitt alias i alla sammanhang som rör min sömnad, och har varit så i 10 år. Denna hetsjakt på att inte få göra reklam för sig tycker jag går till överdrift. Samma sak gäller alla dom fall där det har råkat synas en liten namnlapp. Många har ju namnlappar på sina saker. Det är ju faktiskt egentligen bara en bekräftelse på vem som har gjort den. Jag har svårt att se det som reklam. Jag är nu med i andra grupper där jag känner både uppskattning, värme och glädje utan att det blir protester om mitt eller någon annans alias skulle råka synas eller nämnas, och utan att det anses vara reklam.Och där man får respons på det man gör. I fortsättningen håller jag mig till dom grupperna och tackar för mig här.

Hej. Jag har märkt att bilder plockas bort när dem är för stora, Du kanske kan minska bilden och lägga upp den igen?
:p

malar 2012-04-03 19:09

Jag som är ganska ny här på sysidan hade inte en tanke på att det skulle vara ett ställe/en plats för att göra reklam. Jag har sett många bilder där loggor eller namn syns, men jag har aldrig sett det som reklam. Oavsett om det finns en logga med eller inte så kan man ju ta kontakt med den personen via mail om man är intresserad av alstret/produkten eller vad ni vill kalla det. Vad som gör sysidan speciell är ju att man måste vara medlem för att kommentera,ta kontakt mm.

Vad som förvånar mig är att man tar personliga saker i ett forum. Varför inte maila om detta till varandra. Det går utmärkt att maila Ulrika, det har jag gjort i smått och stort. Det vore tråkigt om sysidan skulle få drag av facebook.

avslutad130124 2012-04-03 22:13

Jag har alltid gillat sysidan,, just för att man får så mycket idéer av vad andra sytt, och att man ofta får svar på sina frågor om sömnad. Men jag tycker ändå det är bra att de kommer öppet och inte privat i forumet på synpunkter på sådant man tycker är fel.För det kanske finns flera som upplever samma sak men inte vill skriva det, Även jag tycker att det har blivit hetsjakt här på sysidan numera,om någon har en namnlapp på sina sydda alster hänvisar till sin blogg m.m. Reglerna är ju sådana nu, jag vet det.
Men de som har en blogg via sysidan får hänvisa till sin blogg här via sina bilder, de har jag sett flera ggr.
Inte bryr jag mig egentligen om det. Men konstiga regler tycker jag.Det spelar alltså roll var du har bloggen.
Nej sysidan var mycket bättre förr.
Tycker det var många fler förr som visade sina alster.
Många verkar ha gått över till FB istället.
Själv är jag på både Fb och sysidan och jag tänker bli kvar.
Och jag är glad för bloggar och reklam om tygsajter etc.. nya idéer är alltid välkomna

laura 2012-04-03 23:04

Jag Håller med att det är konstiga regler..... jag har också fått min bild borttagen för jag hade nämnt min blogg under den. Tycker att den filosofin som råder här är förlegad. Är det inte dags att ifråga vissa regler, de är inte ritade i sten..... Det är tydligt att vi medlemmar är här för att dela med oss av det vi syr, stickar, virkar, etc.. Och för att få inspiration, berika och berikas... Reklam är inte farlig, den finns överallt, till och med på sysidan (titta på den högra spalten!!!!).

Lillith 2012-04-03 23:41

Först när jag läste första inlägget tänkte jag "vaddå hetsjakt? Jag har då varken hört eller sett något om att dom blivit löjligt hårda med vad som är reklam" men nyss upptäckte jag att en länk till en steg-föer stegbeskrivning på min hemsida försvunnit från en bildbeskrivning i mitt galleri. Bilden och resten av bildbeskrivningen hade dock fått vara kvar.

Vad som förbryllar mig är att det inte är någon komersiell sida det handlar om, jag tjänar inte ett öre varken på sidan eller dess innehåll och sidan är reklamfri och det enda som händer om jag får tillräckligt många besökare är att jag behöver betala mer pengar till webhotellet. Så jag kan inte fatta varför den länken inte fick vara kvar.

Och det stör mig också att länken (eller adressen klippt och klistrad, egentligen, för man kan ju inte lägga upp levande länkar i bildbeskrivningarna) togs bort utan att man sa ifrån och utan att jag fick veta vilken moderator som gjorde det. Hade jag fått veta det kunde jag ju tagit det med denne snyggt och prydligt via mail.
Min bästa gissning är att det rör sig om ett missförstånd, för jag kan då inte begripa vad det är så fel med att tipsa om gratis mönsterkonstruktions- och sömnadsbeskrivningar på ett sömandsforum, bara för att det råkar vara jag själv som är författaren.

symamsell 2012-04-04 09:56

Har också undrat lite över detta med länkningar, även om jag inte tänkt i termen "hetsjakt".

När jag skriver en bildtext försöker jag vara så tydlig jag kan. T.ex. brukar jag tala om var jag köpt ett visst tyg och mönster (eller vilken designer som gjort mönstret), och skriva ut websidans adress. För dessa frågor brukar alltid komma i kommentarsfälten. Har jag då gjort reklam? Är inte ett av syftena med foton att inspirera andra? Om jag ser ett jättefint broderi vill jag självklart veta var jag kan hitta det, för att själv kunna använda det. Det står i reglerna att man inte får använda Sysidan i kommersiellt syfte. Utmärkt! I 98% av fallen gör man ju heller inte det. Jag vill bara tala om var tyget/mönstret/broderiet finns så att andra också kan få glädje av det.

Om jag själv skulle göra ett gratismönster som jag lägger på en annan sida än Sysidan (blogg, FB, web), är detta reklam? Jag tjänar ju inget på det, annat än kanske lite trafik. Om jag lägger samma mönster på en blogg på Sysidan, är inte detta samma reklam i så fall?

Som många andra har sagt i inläggen ovan har jag heller ingen firma, men säljer ett och annat alster i bekantskapskretsen. Jag har en registrerad websida, och det står på mitt tygmärke. Men det är mest för att ingen annan ska kunna "ta" namnet, om jag nån gång i framtiden skulle vilja göra mer än bara hobbysömnad. Jag har också fått bilder bortplockade utan meddelande, nåt som jag bara råkade upptäcka. Och min mailadress från Sysidan fungerar alldeles utmärkt, då jag ofta får mail från medlemmar direkt till den.

Man får ju lägga sin ev. webadress i sin profil. Förstår inte skillnaden med att någon som är intresserad går via profilen för att hitta en blogg, mot att ha adressen direkt i en bildtext.

Sen finns det ju uppenbart missbruk, och det ska naturligtvis hållas efter. Som t.ex. när en större symaskinsfirma försöker kränga ut tillbehör. Men de är få och lätta att urskilja från den vanliga mängden titta-vad-jag-har-gjort-foton.

Om jag ser en länk någonstans, oavsett var, är det fortfarande mitt val om jag vill klicka på den eller inte. Som det är nu har någon annan gjort det valet åt mig.

laura 2012-04-04 10:35

Håller fullständigt med dig Symamsell! Kunde inte ha sagt det
bättre :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.