Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Historiskt inspirerad sömnad (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Sy upp en folkdräkt - vad är ett lämpligt pris? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=19165)

Lithia 2009-10-02 11:18

Sy upp en folkdräkt - vad är ett lämpligt pris?
 
Jag har fått en förfrågan om att sy upp en folk drält åt en kund och jag är lite rådvill.
Jag är skrädderiutbildad så jag har handsömmnadsteknikerna som krävs för att det skall bli bra osv.
Men jag undra över några saker:
1. finns det färdiga mönster för folkdräkter?
2. Skall en folkdräkt vara helt handsydd?
3. Hur sjutton prissätter man ett sånt här jättejobb?

/L

LisaRoos 2009-10-02 11:29

Hej!
Det var inget litet arbete du tar på dej, men det är jätteskoj att ha sytt en folkdräkt. Gå in på www.charlotte-weibull.se
hon säljer tyger,mönster och syr även upp. Där hittar du även priser.
Lycka till.
Lisa

Gletta 2009-10-02 12:07

Det var ingen lätt förfrågan du fick! När jag sydde min och min mans folkdräkt i början av 70-talet sydde jag ihop delarna på maskin, men handsydde broderier och detaljer som hålsöm osv. Trådknappar köpte jag hos http://www.folkdansringen.se/riks/ . På den tiden kunde man handla diverse material och även beställa handsydda skor genom dom. Kan ju vara en idé att prata med dom var du kan vända dig. Jag har själv Bohusdräkten och min man Norra Ny från Värmland. Priset ja, ingen aning! Lycka till!

JohannaSoreke 2009-10-02 13:38

Jag sydde en folkdräkt till mig själv för 8 år sedan ca. För det första letade jag upp en liten butik via telefon i Hamburgsund som hade material o mönster. Totalt gick nog kostnaden på ca 5000 kr och då räknar jag inte min arbetsinsats! Tex hålsömmen på kragen tog flera dagar och var väldigt ansträngande...

Alla sömmar som inte syns sydde jag faktiskt med maskin! Det blev ju en hel del handsömnad ändå pga alla broderier!

Jag gjorde dessutom en "fusk"grej i livets sida: Sparade mycket sömsmån och sydde bara ihop sidan utan att vändsy eftersom jag vill kunna ha den även om omfånget ändras!

Elin.M. 2009-10-02 14:41

Slöjd/dräktkonsulenter!
 
Det kanske finns slöjd/dräktkonsulenter i ditt (eller dräktens) län som kan hjälpa dig.
/Elin

Åsa86 2009-10-02 21:49

Håller själv på med en dräkt ( skedevi( Östgötadräkten)) och den ska jag sy helt för hand, ända ner till minsta lilla bit. ska det göras så ska det göras ordentligt.

Om du inte är medlem i folkdanringen och eller någon förening som du kan få billigare priser på tyg m.m så kan det bli JÄTTEDYRT, (mitt västtyg kostar ca 400kr/m - och det är det billigaste tyget, vad kjoltyget kostar vill jag inte ens tänka på om man handlar i vanlig hantverks bod, och är åtminstånde lite billigare genom mitt folkdansgille.)

Vad gäller mönster så finns det att köpa i hantverks bodar eller liknande.

Prisättningen skulle jag räkna timmarna + materialkostnaden = inte billigt.

Men lycka till

SarahW 2009-10-06 07:43

Just Charlotte Weibull har jag hört fuskar med både material och skärning för att det ska bli mer estetiskt tilltalande för människor i vår tid....men man kan ju få en hint vad gäller prissättning därifrån.

Jag håller själv på att sy en folkdräkt (Oxie, sydvästra Skåne), och det var sjutton så svårt att få fram informationen. Jag hade kontakt med alla från Malmö museer, Kulturen i Lund, diverse hembygds- och hemslöjdsföreningar, kollade på nätet och fjärrlånade böcker på biblioteket innan jag fick fram en del av den information jag ville ha och också hittade ett litet företag som säljer mönster på bevarade plagg från mitt område. Folkdanslagen var just inte till hjälp, eftersom jag inte var medlem. De verkar dessutom ofta fuska här nere, och utesluter vissa dräktdelar, och ändrar andra (undrar varför - jo visst, de köper från CW!). Man måste göra en ordentlig källforskning, och ta reda på hur de faktiskt gjorde när det begav sig, och inte hur folk tyckte att det skulle göras för att vara snyggare eller smidigare på 1900-talet. Har man som du ett genuint intresse för historiska kläder i botten är man nog mer inställd på att det ska bli helt rätt.

Om det ska handsys eller inte beror på hur autentisk du (eller i det här fallet, kunden) vill att den ska vara.

Vilken dräkt är det?

Lithia 2009-10-06 09:10

Det är en herrdräkt får Norrbotten, har inte fått så mycket info än.
Något som kan bli problematiskt är att den som frågat är släkt med min sambo så jag misstänker att personen ifråga tänker sig att jag skall göra det billigt.

/L

SarahW 2009-10-06 09:18

Även om du tar flera tusen bara för arbetet är det inte dyrt! (Men hur mycket exakt är svårt att säga, prissättning är det svåraste med hela sy-på-beställnings-biten, tycker jag.) Att folk sen inte är beredda att betala för all den tid det tar att göra textila arbeten (särskillt handsydda) är en annan sak. Om man jobbat i trä eller metall hade man fått mer betalt för mycket mindre tid. Vet inte om folk tror att det är svårare, mer prestigefyllt eller vad...?

Syofta 2009-10-06 11:55

Ring till närmaste Hemslöjdsförening så kan du få bra råd om vart du ska vända dig!
Det finns anställda dräktkonsulenter på vissa ställen, i Stockholm finns Länshemslöjdskonulenter, som man når genom landstinget! Gratis telefonråd!

Allt på en dräkt behöver inte vara handsytt, men varje dräkt är olika! Du måste ställa frågor om just den dräkt du ska sy.

Det finns en bok som heter ungefär "Sy folkdräkt", den borde du kunna hitta på biblioteket.

Maria_Neijman 2009-10-21 15:32

Vilken dräkt är det du har fått förfrågan om?

Lithia 2009-10-22 23:55

Jag vet inte så mycket än, släkten kommer från Nordmaling så jag tror det är en dräkt därifrån som det är frågan om.
Har bett min sambo att säga åt släktingen som vill ha den att maila mig mer info.

/L

AnnetteN 2009-10-24 14:24

Jag gick en kurs genom Studiefrämjandet för några år sedan och sydde min dräkt, Bjärtrå i Gundmundrå församling. Men först så vävde jag tyget...Allt fanns att köpa hos hemslöjden i Härnösand, jag kunde köpa tyget färdigvävt om jag ville. Sydde för hand och det tog ca fyra år och kostade totalt ca 10 000 kr. Maskin var bannlyst.
Mitt tips till dig är att vända dig till hemslöjdsbutiker/föreningar i det län du ska sy. Själv bor jag i Göteborg, sydde dräkten från Ångermanland och det gick finfint.

Tänkte först göra dräkten från Norrbotten men den var lite tråkig eftersom det var så fattigt där (och inte fanns några rester av dräkter att gå efter) så bestämdes från Sthlm i början på 1900-talet då dräkterna fastslogs i landet att det skulle vara en och samma dräkt för hela landskapet fast i olika färger, grönt, blått och brunt beroende på kust, skog och sådd liksom.

Maria_Neijman 2009-10-25 10:55

Nu är det förvisso en stor skillnad på folkdräkt ( provinsiell dräkt), återskapad ( vanligen uppstånden kring förra sekelskiftet) samt konstruerad dräkt ( vanligen uppstånden kring 60-70talet).

Det brukar vara lättare ( billigare) att få tag på rätt sorts tyg och detaljer till folkdräkt ( det brukar alla dräkter kallas lite slarvigt). Eftersom den traditionen har hållits vid liv på ett helt annat sätt. Än den tradition som helt hux flux uppstod med att någon hittade ett livstycke på en vind i nåt hus kring 1900-talets början, och ville skapa sig en dräkt i en bygd som annars inte haft den traditionen.

Att försöka hitta tyg till den dräkt som är konstruerad i Sundsvallstrakten, där jag kommer ifrån, är superknepigt. Men att köpa tyg till Leksandsdräkten är en baggis. När man pratar med hemslöjden i Leksand frågar de om man vill ha högtidsdräkten, vardagsdräkten, sorgdräkten osv.... Och för att inte tala om Dala-Floda, där ser alla gamla dräkter lite olika ut. Alla hade ju inte tillgång till samma "mall". Man sydde lite som man tyckte.

Från ca 1860-70talet så verkar majoriteten av folkdräkterna vara sydda på maskin. Nu pratar jag inte om de återskapade dräkterna eller de konstruerade dräkterna. Livstycket till Gagnefsdräkten har till och med vackra maskinbroderier på sig. En symbol för status antagligen...

Sy som du känner för det har ju aldrig varit några Dräpo-människor ( dräktpoliser) under den tid som det begav sig på.
:)

MalinKarlsson 2009-10-29 20:12

Hör med hemslöjdsbutiken!
 
Då jag sydde min hembygdsdräkt, blekingedräkten, tror jag den kostade att köpa färdig hos hemslöjdsbutiken ca 15 000 kr. Detta var i alla fall 10 år sedan. Jag skulle höra med hemslöjdsaffären i Umeå (om dräkten var från Nordmaling tror jag det är det rätta) om de säljer färdiga dräkter, och kolla vad det kostar där. Där kan de ju ge dig mer tips om hur mycket som "måste" vara handsytt och vad som är ok att maskinsy. Om det är en herrdräkt är min fördom att det nog går lite snabbare, mindre broderier etc kanske?

Till min dräkt fanns det mönster och de rätta tygerna att köpa i hemslöjdsaffären, säkert likadant över hela landet gissar jag. Jag hade redan kjolstyget hemma (mamma tok-vävde till 3 kjolar på 70talet), annars hade det nog varit den största utgiften. Materialet kommer att kosta en del i alla fall, la nog ut 5000 kr totalt ändå, pga till blekingedräkten ska det vara importerade sidensjalar över axlarna (jojo fint ska det vara :-))

lycka till!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.