Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Historiskt inspirerad sömnad (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Sy upp en folkdräkt - vad är ett lämpligt pris? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=19165)

Lithia 2009-10-02 11:18

Sy upp en folkdräkt - vad är ett lämpligt pris?
 
Jag har fått en förfrågan om att sy upp en folk drält åt en kund och jag är lite rådvill.
Jag är skrädderiutbildad så jag har handsömmnadsteknikerna som krävs för att det skall bli bra osv.
Men jag undra över några saker:
1. finns det färdiga mönster för folkdräkter?
2. Skall en folkdräkt vara helt handsydd?
3. Hur sjutton prissätter man ett sånt här jättejobb?

/L

LisaRoos 2009-10-02 11:29

Hej!
Det var inget litet arbete du tar på dej, men det är jätteskoj att ha sytt en folkdräkt. Gå in på www.charlotte-weibull.se
hon säljer tyger,mönster och syr även upp. Där hittar du även priser.
Lycka till.
Lisa

Gletta 2009-10-02 12:07

Det var ingen lätt förfrågan du fick! När jag sydde min och min mans folkdräkt i början av 70-talet sydde jag ihop delarna på maskin, men handsydde broderier och detaljer som hålsöm osv. Trådknappar köpte jag hos http://www.folkdansringen.se/riks/ . På den tiden kunde man handla diverse material och även beställa handsydda skor genom dom. Kan ju vara en idé att prata med dom var du kan vända dig. Jag har själv Bohusdräkten och min man Norra Ny från Värmland. Priset ja, ingen aning! Lycka till!

JohannaSoreke 2009-10-02 13:38

Jag sydde en folkdräkt till mig själv för 8 år sedan ca. För det första letade jag upp en liten butik via telefon i Hamburgsund som hade material o mönster. Totalt gick nog kostnaden på ca 5000 kr och då räknar jag inte min arbetsinsats! Tex hålsömmen på kragen tog flera dagar och var väldigt ansträngande...

Alla sömmar som inte syns sydde jag faktiskt med maskin! Det blev ju en hel del handsömnad ändå pga alla broderier!